Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maxboj
UTFORSKARE

Konteringsmall FORA/Löneskatt

Kan någon tänka sig att hjälpa med kontering av Fora faktura så att jag kan skapa konteringsmall så att löneskatten bokförs direkt istället vid bokslut.20240121_104508.png

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan skapa en mall som nedan. Tänk dock på att kontrollera så du har samma avgifter/försäkringar på de underlag du får varje månad. Har varit med om att det kan variera från faktura till faktura. 

Det är enbart posterna för Avtalspension, extra pensionsavsättning och premiebefrielseförsäkring extra pensionsavsättning som du skall beräkna löneskatt på. Summan för dessa blir 1 647 kr och bokförs på konto 7412. 24,26 % av 1 647 kr blir 399,56 i särskild löneskatt.

Beloppet för Omställningsförsäkring på 334 kr är momsbelagd så den bokförs på konto 6991 och momsen på 67 kr plus en krona i moms från det särskilda tillägget längst ner bokförs på konto 2641

Resterande belopp bokför du på konto 7570.

Önskar dig en fin dag
Joachim

Hej, 

Du nämner att en av omställningsförsäkring som är momsbelagd ska bokföras på konto 6991 men den andra omställningsförsäkringen ska den inte bokföras på ett annat konto? än 7570. Enligt Fora är bägge omställningsförsäkringar inte underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader. 

Hej lindsman,

Den omställningsförsäkring som inte är momsbelagd bokförs på konto 7570 eftersom arbetsmarknadsförsäkringar inte är underlag för särskild löneskatt. Det ska alltså inte redovisas någon särskild löneskatt på det som bokförs på konto 7570 utan det är enbart det som bokförs på konto 7412 som det redovisas en särskild löneskatt på:
1 647kr x 0,2426 = 399,56kr

Önskar dig en fin dag! 

/Pamela

Hej Pamela, hoppas allt är bra med dig. 

Låt oss säga att det blir en skuld till Fora vid bokslutet, på grund av fakturan med hela beräkningen som kommer nästa år under februari. Jag vet att man vanligtvis använder konto 7572, men för alla  betalda premier eller ska man  dela upp det på några av dessa konton som du nämner. 

Hej igen,

Det går bra att använda konto 7572 för alla premier.

/Pamela

Hej igen Pamela.

Ifall jag bokför på detta sätt:

7571

2951

vanliga avtalsförsäkringar 

7572

2959

avtalspension 

Hur blir det med omställningsförsäkring som är momsbelagd?

Ränta vid avräkning som står på fakturan (längre ner) som jag har fått i februari detta år?

Uppskattar svaret! Ha en fin dag

Fora.jpeg

Hej

Du kan fortfarande använda konto 7571 eller 7572 för omställningsförsäkringen men får dra bort momsen från det beloppet och lägga momsen på konto 2641. Om jag enbart tar beloppen för omställningsförsäkringen från ditt underlag så blir konteringen på detta sätt.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hejsan! Tack för svaret.

Har fortfarande en fundering kring momsen. Skulden bokfördes i december 2023 men kommer momsen och räntan (som står på fakturan) bli denna månaden, februari när fakturan ska vara betald. Stämmer det eller inte? Vill se till att det blir rätt från första början och inte behöva göra massa ändringar. 

Önskar dig en fin dag,

Hej

Om fakturan bokförts upp som en leverantörskuld i 2023 så bör momsen vara redovisad i samband med det.

/Joachim