Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

amanda-s
MEDLEM

Konto 4599 Justering omvänd moms

Hej,

 

Vi bokför normalt inköp av tjänster från annat EU-land på konto 4535 (Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 %) samt momsen på konto 2645 (Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet) samt 2614 (Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25 %). 

Då vi gör en hel del inköp av olika typ från utlandet skulle vi vilja ha bättre koll på vart pengarna går (dvs t.ex. marknadsföring, utbildning, andra IT-tjänster osv) och har då sett att många använder konto 4599 (Justering omvänd moms) för att kreditera kostnaden och sedan debitera rätt konto - exempelvis konto 7610 om det rör just utbildning.

 

Konto 4599 är ju inget standardkonto i BAS-kontoplanen och jag undrar därför om någon vet vilken SRU-kod som vi bör använda när vi lägger upp kontot i vår kontoplan? Fältet för momskod förmodar jag därtill ska lämnas tomt?

 

Tack på förhand!

 

Mvh Amanda

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

eftersom kontot minskar eller helt nollar saldot på konto 4535 bör 4599 ha samma SRU-kod som 4535. Den reella kostnaden hamnar ju på det konto du väljer att föra om kostnaden till, t ex 7610 du nämner.

Och fältet för momskod ska vara tomt. 

Rana89
MEDLEM

Hej,

Gällande övan fråga,

Jag behöver mer detaljerad svar. Kontot 4599 är nytt för mig och jag vet inte hur skulle man använda det på ett rätt sätt.

Menar du att man får tomma kostnader från kontot 4535 och boka de istället på kontot 4599 och därefter från kontot 4599 till 5410?

Är det okej är det rätt så?

Kan man inte boka direkt från kontot 4535 till 5410 utan att behöva gå till mellan steget på kontot 4599??

 

Mvh

Rana

Hej

Gällande vilken SRU kod konto 4599 skall ha så är det som Annica skriver att det skall ha samma SRU kod som 4535. Det ka dock skilja sig något åt beroende på bolagsform och om man skall redovisa enligt INkl2,INK3 eller INK 4. Du kan själv hämta en lista över vad alla konton har för SRU kod via denna sidan.

https://www.bas.se/kontoplaner/sru/

Personligen så tycker jag att du kan bokföra det direkt mot 5410 istället för att gå omvägen via 4535/4599. 
Om du byter ut/lägger till rätt momskod när du bokför inköpet på 5410 så kommer momsen redovisas korrekt direkt.

Visar med ett exempel på ett varuinköp från EU på 7 000 kr.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim