Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

webtomten
MEDLEM

Kontrolluppgift för ränta

Hej,

Jag hänger inte riktigt med i detta med kontrolluppgifterna och skulle behöva lite vägledning. 

jag har ett företagslån där jag betalt 23659k,71kr i ränta. Ifrån september 2022 när bolaget startade till och med 31 januari 2024. För om jag förstått det rätt ska man ta med ränta ända fram tills detta datum, stämmer det?

vilken av blanketterna ska jag använda ku20 eller ku25? När man googlar och läser blir jag mer förvirrad faktiskt. Men KU20 heter ränteinkomst så det borde väl vara KU25 jag ska använda?

Sen har jag fått intäktsränta på 73kr ifrån Skatteverket under året på mitt skattekonto. Ska denna räntan också tas upp? I så fall ska den tas upp på KU20? Har även fått ränta på bankkontot, ska denna tas upp på KU20 också?

Det gäller ett AB med Faktureringsmetoden.

Sen förstår jag det som att någon av dessa räntor ska tas upp i deklarationen. Vilken av dem är det? Den som jag fått genom bankkontot och Skatteverket eller den räntan jag har betalt?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Skulle vilja hänvisa frågan gällande vilken blankett du skall använda till skatteverket då det kan bero på ett flertal saker.
Joachim

Ja jag får ringa dem igen då. Pratade med dem idag men blev inte klok på vad som gäller. Hon läste innantill i texten som jag hade läst. Fick aldrig något direkt bra svar av henne.

Men ska verkligen jag lämna kontrolluppgifter är inte det tex almi som ska lämna på räntan jag betalt till dem? Varför ska även jag lämna kontrolluppgift på den?

Hej

Då det är ränta på ett lån så bör du ha bokfört upp den räntan och då skall du redovisa den i företaget. 

Önskar dig en fin dag
Joachim

Ja så långt är jag med, men behöver jag lämna in en kontrolluppgift på detta? Gör inte almi det?

för jag hittar ingenstans under visma eEkonomi deklaration/årsredovisning heller vart jag ska fylla i detta under beräknad skatt. 

men räntan är bokförd som den ska.

Hej

Kontrolluppgiftern bör rimligen Almi skicka in. Skulle föreslå att du hör efter med Almi direkt om detta.
/Joachim