Hej!
1- Jag har företag bilhandlar, och jag har köpt reservdelar för en bil som jag skall sälja framtiden, men skrott utan moms, minfråga hur kan bokföra detta?
jag har bokfört detta enligt följande:
5613 XXXXX
1930 XXXXX
2- andra fråga jag köper reservdelar till bilar som jag skall sälja framtiden, kan jag bokföra enligt följande:
5613 XXXXX
2640 XXXXX
1930 XXXXX
Tack förhand
Hej,
Om det är reservdelar till en bil som du ska sälja så ska du använda ett konto som börjar på 4 (varuinköp). Konto 5613 använder du bara till de fordon som används i verksamheten.
Om det är skrot som du har köpt så ska du troligtvis redovisa moms enligt de regler som gäller för skrot (omvänd skattskyldighet), men om det är inköp av en begagnad bil så är det vinstmarginalsbeskattning som gäller. Det innebär att du köper in bilen utan moms och sedan när du säljer den så betalar du in moms på vinsten. Detta finns troligtvis att läsa om här i forumet, annars hänvisar jag till information på Skatteverkets hemsida.
//Carina
Hej!
Tack för att svara.
Jag har köpt skrot utan moms till en bil som ska sälja, kan du hjälpa mig och vilka konton skall jag använda?
Hej
Om det du köpt in skall användas på en bil du senare skall sälja vidare så kan du använda konto 4000.
1930 bank Kredit 4 000
4000 Inköp varor Debet 4 000
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej,
Om säljaren har redovisat det som försäljning av skrot så måste du redovisa det som inköp av skrot. Det innebär omvänd skattskyldighet, dvs du ska redovisa in- och utgående moms på inköpet.
Du bokför hela kostnaden i debet på 4415, sedan räknar du fram 25 % av inköpet och bokför i kredit på konto 2614 och samma belopp i debet på konto 2647.
Hej
Lägger till följande fråga till denna tråd också.
Är skrotet inköpt av ett företag eller en privatperson?
är det inköpt av ett företag så följer du Carinas exempel ovan och redovisar omvänd skattskyldighet.
är det inköpt av en privatperson skall du inte redovisa någon omvänd moms på det.
/Joachim
Hej1
inköp från företag.
Hej
Ok då följer du Carinas råd gällande hur det skall bokföras.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.