Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Abd-123
MEDLEM

Köpa skrott reservdelar

Hej!

1- Jag har företag bilhandlar, och jag har köpt reservdelar för en bil som jag skall sälja framtiden, men skrott utan moms, minfråga hur kan bokföra detta? 

jag har bokfört detta enligt följande:

5613    XXXXX

1930                 XXXXX

2- andra fråga jag köper reservdelar till bilar som jag skall sälja framtiden, kan jag bokföra enligt följande:

5613 XXXXX

2640 XXXXX

1930                 XXXXX 

Tack förhand 

7 SVAR 7
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Om det är reservdelar till en bil som du ska sälja så ska du använda ett konto som börjar på 4 (varuinköp). Konto 5613 använder du bara till de fordon som används i verksamheten.

Om det är skrot som du har köpt så ska du troligtvis redovisa moms enligt de regler som gäller för skrot (omvänd skattskyldighet), men om det är inköp av en begagnad bil så är det vinstmarginalsbeskattning som gäller. Det innebär att du köper in bilen utan moms och sedan när du säljer den så betalar du in moms på vinsten. Detta finns troligtvis att läsa om här i forumet, annars hänvisar jag till information på Skatteverkets hemsida. 

//Carina

Hej!

Tack för att svara.

Jag har köpt skrot utan moms  till en bil som ska sälja, kan du hjälpa mig och vilka konton skall jag använda?

Hej

Om det du köpt in skall användas på en bil du senare skall sälja vidare så kan du använda konto 4000.

1930 bank Kredit 4 000
4000 Inköp varor Debet 4 000

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej,

Om säljaren har redovisat det som försäljning av skrot så måste du redovisa det som inköp av skrot. Det innebär omvänd skattskyldighet, dvs du ska redovisa in- och utgående moms på inköpet.

CarinaEsp_0-1696842799101.png

Du bokför hela kostnaden i debet på 4415, sedan räknar du fram 25 % av inköpet och bokför i kredit på konto 2614 och samma belopp i debet på konto 2647.

Hej

Lägger till följande fråga till denna tråd också.

Är skrotet inköpt av ett företag eller en privatperson?

är det inköpt av ett företag så följer du Carinas exempel ovan och redovisar omvänd skattskyldighet.
är det inköpt av en privatperson skall du inte redovisa någon omvänd moms på det.
/Joachim

Hej1

inköp från företag.

Hej

Ok då följer du Carinas råd gällande hur det skall bokföras.

/Joachim