Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kronqvist
MEDLEM

Körersättning

Om jag vill ta ut körersättningen från min enskilda firma när jag använt min privata bil bokförs väl detta på konto 7331 (skattefria bilersättningar). 

Läser jag här på Visma så säger en del att det bokförs på 5800 (Resekostnader)

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Kontona i kontoklass 7 används för personalkostnader, så det är 5800 du ska använda för milersättning till dig själv. 7331 är således för ersättning till anställd personal. 

CarinaEsp
CHAMPION

Tänk bara på att om du tar ut körersättning och bokför det som kostnad så ska du inte redovisa körning med privat bil i näringsverksamhet när du deklarerar för då blir det dubbelt.

Vad är då bäst ur ett skatteperspektiv. Att ta ut körersättningen typ 1 gång i månaden eller en gång per år eller att redovisa det i deklarationen? 

CarinaEsp
CHAMPION

Det har ingen betydelse, men jag hade nog tagit uttagen som privata uttag mot konto 2013 och sedan redovisat i deklarationen. Resultatmässigt så blir det samma sak. Tror att Skatteverket anser att man ska ta det i deklarationen eftersom de har med den posten på NE-bilagan.

//Carina

Så konto 2013, inte 5800? 

För vart man än läser så sägs det olika saker. Visma säger på en sida att det ska bokföras enligt följande: 

 

"Milersättning bokförs på olika kostnadskonton beroende på vem i företaget som kostnaden ska redovisas för:

Kontogrupp 73 - Kostnadsersättningar och förmåner.
Kontogrupp 58 - För ej anställda delägare.
Kontogrupp 28 - Övriga kortfristiga skulder.
Kontogrupp 20 - Eget kapital.
Kontogrupp 19 - Kassa och bank."

 

På ett annat ställer säger man att det ska bokföras på 5619 (som jag inte hittar någonstans)

På ett ställe står det att det ska bokföras på 5841

På ett annat ställe i Visma forumet står det: "Lämpligt konto för debitering av skattefri milersättning är 5618 om du driver enskild firma"

 

Så allting blir en aning rörigt när man får olika besked beroende på vem man frågar. 

Hej

Jag skall försöka hjälpa dig reda ut detta.

Det finns många sätt att lösa detta på som du själv sett med alla förslag på lösningar och konton. 


Kontogrupp 73 - Kostnadsersättningar och förmåner. (Används enbart för anställda)
Kontogrupp 58 - För ej anställda delägare. (Används för delägare i Enskild firma eller Handelsbolag)
Kontogrupp 28 - Övriga kortfristiga skulder. (används enbart om man har en skuld för milersättning till en anställd över ett årsskifte)
Kontogrupp 20 - Eget kapital. (Kan användas i en enskild firma eller Handelsbolag men då måste man komma ihåg att dra av det i deklarationen senare)
Kontogrupp 19 - Kassa och bank." (Kontot som eventuell utbetalning sker från)

Personligen så föredrar jag att skapa ett eget konto för milersättningen t ex 5841 milersättning avdragsgill för den avdragsgilla delen. Detta för att den totala summan sedan skall in under övriga uppgifter i din deklaration och då blir det väldigt enkelt för dig att hitta den summan i din resultatrapport när det är dags för dig att deklarera.

Skulle man ta ut mer än den avdragsgilla delen på 25 kr/mil så kan man även lägga till konto 5842 milersättning ej avdragsgill som då tydligt visar vad som inte skall dras av i deklarationen senare.

Lägger man det på 5800 som i sig inte är fel så kan du ha flera olika typer av resor på det kontot vilket då gör det svårare att se vad som är milersättning och då försvårar deklarationen sedan. Lägger man det som ett eget uttag så kommer summan inte dras av alls mer än mot eget kapital och man måste komma ihåg att göra avdraget i deklarationen

Fältet som milersättningen skall in i på deklarationen är inte ett avdragsfält utan enbart en uppgift som skatteverket vill ha in.

Så förslagsvis skapar du ett konto i eEkonomi på följande sätt.

 

Hoppas detta förtydligade allt något 

Undrar du över något ytterligare är du välkommen att återkomma.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Tack det blev mycket tydligare. Ska rutorna nedanför momskoden vara tomma?