Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eddie_D
MEDLEM

Korrigera verifikat

Jag har ett verifikat som är felaktigt, just nu ser det ur såhär:

1580 4398 d

1580 3398 d

3051 6236,80 k

2611 1559,2 k

 

Men saken är den att 2198 av dessa gick som retur till kunden senare och 3000 skall vara momsfritt, så jag gjorde ett verifikat som påvisade det, men jag måste ha gjort något fel, för när jag sedan går in i momsredovisningen så får jag ett fel om det nya verifikatet.. Så hur rättar jag detta till att reflektera att 3,000 kr av den nedre 1580 raden är momsfri, och den övre bara ska vara 2199?

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är tyvärr lite svårt att avgöra vad som exakt är felaktigt på verifikationen utan insyn i ditt program, men jag skulle anta att det är för att du bokfört hela intäkten mot 3051 men att bara en viss del av beloppet är momspliktigt. Svårt att säga varför du har två rader mot 1580, kan du ha lagt en momskod på någon av dessa rader? I sådana fall så är detta felaktigt, det är intäkten som bör delas upp mot två olika 3XXX konton där ett har en momskod för momsfri intäkt och den andra har momspliktig. Så säg att om 3 398 är momsfritt och 4398 är momspliktigt 25% så bör det vara som följande:

 

1580 med 7 796 i debet

3051 med 3 518,4 i kredit med momskod 05

2611 med 879,6 i kredit med momskod 10

30XX med 3 398 i kredit med momskod 42

 

Så kontrollera verifikationen du gjort ovan, och kolla vilka momskoder som använts, och eventuellt korrigera den om det är så att du har en del som är momsfri intäkt och en del som är momspliktig. Om du har en blandad verksamhet, dvs en del momspliktig och en del momsfri verksamhet så skall intäktskontot för momsfria intäkten inte ha någon momskod alls. Returen bokför du när den skedde, och blir då 1580 kredit och lämpligt intäktskonto i debet samt eventuell moms. Du säger att du gjort en korrigering av det verifikatet du visade, så det är viktigt att du även korrigerar den/tar hänsyn till den så att inget blir dubbelt. Det är viktigt att du inte hanterar returen och originalförsäljningen i samma verifikation, förutsatt att det inte hände vid samma tillfälle. Om det inte hände vid samma tillfälle så får du INTE hantera det i samma verifikation utan du bokför först upp originalförsäljningen och sedan returen som en egen verifikation.

 

Ha det fint!

Josefine

Bara för att klargöra:

Jag skapar helt sonika en ny verifikation för returen, det datum som returen skedde istället för att reducera beloppet på verifikatet som jag visade?

Dvs 1580 2199 k

Och inget annat?

Hej igen!

 

Ja så försäljningen är en verifikation och returen en. På returen så blir det 1580 kredit och lämpligt intäktskonto samt eventuell moms i debet för att minska tidigare bokförd intäkt. På så sätt så får du rätt intäkt tillslut. Glöm inte att korrigera originalverifikationen om den var felaktig uppdelad mellan momsfritt och momspliktig intäkt också, men att du alltså inte skall ta hänsyn till returen i den verifikationen utan att returen blir en egen. 

 

Ha det fint!

Josefine

Det borde rimligen betyda att jag inte behöver korrigera en befintlig verifikation, utan jag kan skapa en ny där jag drar av dom 3,000 som egentligen var momsfria också, eller måste det vara en korrigerinsverifikation eftersom verifikationen är fel ifrån början (den skulle reflektera 3000 momsfritt, men pga en miss gjorde den inte det)?

Hej igen!

 

Förstår tyvärr inte riktigt vad du menar med att du drar av dem 3 000 som egentligen var momsfria också. Menar du om du kan hantera returen och korrigeringen i samma verifikation? Jag rekommenderar inte detta, eftersom returen är en egen händelse och korrigeringen bör vara en egen som hänvisar till originalverifikationen. Det är också viktigt att du korrigerar momsen, eftersom i det förslag du skickade så verkar momsen vara beräknad på totalbeloppet och inte tagits hänsyn att det är en del som är momsfritt och en del inte. Det bästa är att skapa en korrigeringsverifikation av originalverifikationen vilket du kan läsa om hur man gör här. 

 

Ha det fint!

Josefine