Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lindsman
UTFORSKARE

Kreditfaktura

Hej,

Använder Visma eEkonomi och tar emot fakturor från Visma direkt in i Visma eEkonomi.

Fick en kreditfaktura från Visma på 345,00 kr ink. moms för tidigare betald faktura och bokförde på detta vis. 

 

2440 D 345

2641 K 69

5420 K 276

 

Därefter fick jag nästa faktura på 1368,00 kr men fick ingen återbetalning på företagskontot från Visma. 

 

Har jag gjort rätt eller behöver man ändra på något

Skulle vara tacksam för en lösning så att bokföringen blir rätt.

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Rent bokföringsmässigt så stämmer det ja, om du inte fått tillbaka några pengar. Hade krediten dragits på fakturan efter eller är den fortfarande ohanterad? Dvs skall du få tillbaka dessa pengar någon gång eller ha dem innestående tills du väljer att använda krediten?

 

I vilket fall som helst så hanterade du själva krediten helt korrekt, om det var så att originalfakturan bokfördes mot 5420 kontot. Hur du skall göra nu för att det skall bli korrekt framåt beror lite på om fakturan du fick efter det innehöll denna krediten eller om du fortfarande har den innestående hos företaget. Återkom om det så kan jag förklara hur du gör för att få det rätt i bokföringen.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej Josefine,

 

Krediten är fortfarande ohanterad, dvs att den inte fanns på fakturan efter. Jag trodde att man skulle få återbetalning på företagskontot innan nästa faktura kommer. 

 

Ha en fin kväll!

Hej igen!

 

Okej, då är det bara att låta krediten vara kvar så som du bokfört tills den blir hanterad helt enkelt. När du får den utbetalad med rena pengar så kan du bokföra utbetalningen mot 2440, och får därmed bort debetbeloppet som ligger där. 

 

Ha en fin helg!

/ Josefine

Hej igen Josefine!

 

Tack för hjälpen och hoppas att du får en fortsatt trevlig dag/helg. 

 

Hej!

 

Tack detsamma! Ingen problem alls, så lite så.

/ Josefine