Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lager kontering

Hej!


Jag har ett par frågor och först är valet av konto 1460 och 4400.
Jag läste instruktioner från en sida som använde 1460, men jag undrar om det inte är 4400 som jag egentligen ska använda? Det jag köper in är datorer, komponenter, nätverksutrustning, relaterat till IT, som ska antingen förbrukas eller säljas vidare.

Om jag nu ska flytta över varor från 1460 till 4400, räcker det med att göra en enkelt verifikation med 1460 kredit och debit till 4400 och sedan anger anledningen i verifikationen, eller ska jag skriva in det på de tidigare inköpsfakturorna? Eller behöver jag ångra dessa inköpsfakturor och skapa nya?


Sedan, jag saknar visma eekonomi lager (har smart), så skapar jag lagerartiklar under artiklar manuellt vid inköp.

Finns det någon lagervariabel som jag behöver hålla koll på, som vid försäljning eller då jag ska lägga något i egen förbrukning?

Säg att jag säljer en komponent för 1000 kr, ska jag då skapa en manuell verifikation också, som tar bort detta värde, från konto 5500 som exempel och vad händer om man säljer något för billigare än vad man gav den för?

Och vid skapandet av lager artiklar, är det något man behöver förhålla sig vid, som att inte återanvända eller döpa om artiklar?

Samt om jag byter disk och gör ordning en äldre dator och säljer den som begagnad.
Kan jag då använda samma artikelnummer för olika datorer?

 
5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. 1460 och 4400 är inte inom samma kontogrupp, utan 14XX konton är ett tillgångskonto och visar värdet på lagret, medan 4400 används som för varuinköp man gör löpande under året. Du bokför inte upp dina löpande varuinköp under året mot 14XX kontot, utan detta är något man gör när man gjort sin inventering till bokslutet. När du sedan gjort din inventering så gör du en bokslutskorrigering där du minskar den varukostnaden du bokfört under året mot ett 49XX konto, och visar lagervärdet mot tex 1460. Mer om hur man bokför detta kan du läsa om här

 

Du skall bara bokföra de varur du planerar att sälja vidare mot 4400 löpande under året, inte de som är tänkta att förbrukas i företaget. Dessa bokförs på lite olika konton beroende på vad de används till/vad det är för saker, men tex 5460 förbrukningsmaterial eller 5410 Förbrukningsinventarier är vanliga konton. 

 

Gällande din fråga om lagervariabel som du behöver hålla koll på så förstår jag tyvärr inte riktigt vad du menar så där får du gärna förtydliga lite. 

 

Det du behöver tänka på är att du bokför dina varuinköp mot tex 4400 när du köper dem, om du planerar att sälja dem vidare. Om du inte planerar att sälja dem vidare så är de inte varuinköp utan istället en extern kostnad så som förbrukningsmaterial eller liknande och bokförs mot ett annat konto och inte inom 4XXX kontogruppen. När du sedan säljer dina varuinköp så bokför du mot ett 3XXX konto, men du skall inte minska något kostnadskonto utan detta blir en ren intäkt oavsett om du säljer med vinst eller förlust. I bokslutet så skall en lagerinventering göras på de eventuellt kvarvarande varorna (som skall säljas, inte andra saker du köpt) för att avgöra vilka varor du har kvar vid årets slut och vad för värde du har på dem. Dessa bokför man sedan upp som en tillgång mot tex 1460 i debet och mot ett 49XX konto i kredit för att båda visa företagets tillgångar i form av varulager och minska den varukostnaden man bokfört under året. Mer om hur man värderar lager kan du läsa om här.

 

Om du menar om du kan ha samma artikelnummer för olika datorer med hur du identifierar dem i lagret så går det inte nej, men du kan ha samma artikelkontering för olika datorer. Om du köper och säljer begagnade varor och använder dig av vinstmarginalsbeskattning så kan du läsa om hanteringen här

 

Ha det fint, hoppas du fått svar på de flesta av dina frågor!

Josefine



14xx – Är ett tillgångskonto, som används för att visa värdet på lagret från tidigare redovisningsperiod/år eller bokslut. Detta görs vid inventeringen inför bokslutet.

Efter inventeringen, så gör man en bokslutskorrigering från 14xx till 49xx, om man hade lagervärde innan.

 

Vid varuinköp som ska säljas, så bokförs dessa emot 4400 och andra i 4xxx.
Lättast ser ut att ångra dessa inköp och lägga in dem på nytt med rätt konto.

 

Vid försäljning av en begagnad dator, så verkar det som att det räcker att jag skapar en artikel för den och säljer den för summa X, i detta fall, så har jag inte betalat för den och ersättningsdelar lägger jag in separat. I framtida fall, så kan jag fortfarande sälja andra artiklar under detta artikelID för begagnade datorer.



Det jag är lite osäker på är konvertering från 4xxx till 5xxx serien, från lager till förbrukning.
Om jag gör det direkt i inköpet, då är det inga konstigheter.

Men om jag ska göra detta efter, säg att jag tar en hårddisk till en begagnad dator och använder den själv till något internt inom företaget.
Är det enklast att göra en enkel verifikation och hur ser då den ut eller hade jag behövt lägga den som en faktura till mig själv som företag?

Hej igen!

 

Gällande din försäljning av begagnad dator så låter det rimligt ja, så länge du inte betalat för den så har du inte några anskaffningskostnader för just datorn och det blir då inget man kan bokföra. 

 

Hur menar du konvertering från 4XXX till 5XXX? Antingen så bokför man köpet som ett varuinköp man planerar att sälja vidare, och då bokför man det mot ett 4XXX konto alternativt så planerar man att använda det i företaget och då bokför du det mot tex ett 5XXX konto eller i någon annan lämplig kontogrupp. Om du tänker att du köpt något som du planerat att sälja vidare, men sedan använder det i företaget så brukar man oftast inte bokföra bort det förutom vid inventering som oftast sker vid bokslutet. Då hamnar det under svinn, och blir naturligt sätt hanterat. Det är snarare om man skulle ta något från lagret som är av högre värde som man skulle bry sig om att bokföra det skulle jag säga, då det i sådana fall skulle påverka ekonomiska nyckeltal. 

 

Så länge den används i företaget så skapas ingen faktura eftersom företaget redan äger varan. Om man skulle vilja bokföra det så hade du i sådana fall bokfört det mot kredit mot 4XXX kontot och debet mot 5XXX kontot ( ingen moms ) för att visa att du förbrukat varan inom företaget istället. 

 

Hoppas detta besvarar dina frågor, annars är det bara att återkomma igen.

Ha det fint, och god fortsättning!

 

Josefine

Tack, det svarade på en del av det sista.

Jag är relativt ny inom bokföring, vilket leder till lite halvdana frågor.
Jag var osäker på hur det skulle bokföras, men jag frågade en annan tidigare innan svaret och han sade att det bara var att göra en korrigeringsverifikation och föra över beloppet till rätt konto, sedan skriva de viktiga anteckningarna på ett papper eller verifikationen som man kan skriva ut, vilket jag också skrev på inköpsfakturorna.

I de flesta fall behöver jag nog bokföra det, sedan jag annars blir dement, såvida jag inte skriver upp beloppen och får ta i problemen i slutet av året. Jag skickade in 65 olika artiklar från inköp i Eekonomi (kommer att komma mer), de ligger i två större kartonger och i en väldigt stor påse tills lämplig väska har köpts in för sortering (ska ersätta tre väskor), för sådant som alltid behöver följa med. Nuvarande så saknas hyllsystem också, så det är bättre att bokföra bort det direkt. Annars så får man rota i många kartonger och inventering kan bli väldigt segt, speciellt när man behöver ha mycket i lager och på vissa artiklar, så har man egna artikelnummer.



Hej igen!

 

Vad bra. Ingen fara, det är detta vårt forum är till för! Vi är alla nybörjare någon gång. 

 

Ja du kan definitivt göra en korrigeringsverifikation om du skulle vilja för att lättare hålla koll så som du säger. Ja det kan jag förstå att det blir, men det är bra att tänka på att man alltid behöver göra en inventering inför varje bokslut om man har varor kvar vilket du kan läsa om här

 

Bara att återkomma om du har fler funderingar, ha det fint!

Josefine