Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karlson1
MEDLEM

Lägga in ingående balanser

Hej!

 

Jag har precis bytt från annat bokföringsprogram och ska nu lägga in ingående balanser för 2022. Jag får det dock inte att balansera. 

Så här ser det ut från balansrapporten 2021 med utgående saldon längst till höger.

Vilka konton ska jag använda när jag lägger in ingående balanser? Upptäckte att konto 2012 inte finns med när man lägger in ingående balanser, vad använder jag istället?

 

Screenshot 2022-03-23 at 12.46.33.png

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Om du vill använda 2012 bör du lägga upp det kontot, så att du kan föra över hela din gamla utgående balans till ingående i det nya, oavsett om du nu använder eEkonomi eller Administration. Du bör ju använda precis samma konton som du gjort tidigare. Jag ser att du bokfört årets vinst på 2099 vilket normalt endast används i AB, medan 2019 används i EF och som du också använt tidigare år. Du bör också nollställa saldona på 2012, 2013, 2018 och 2019/2099 till 2010 som första transaktion på nya året. 

 

Karlson1
MEDLEM

Tack för svar.

Jag lägger in alla saldon på respektive konto men får fortfarande inte totalt saldo 0. Lägger minus framför saldona på konto 2012 och 2013, men får inte kontona att balansera. Vad gör jag för fel?

Du ska lägga minus på 2010, plus på 2012 och 2013, minus på 2018 och minus på 2099 (om du inte lägger resultatet på 2019 i stället). Du har ett felaktigt resultat eftersom det ligger 6 öre som Beräknat resultat - något har bokförts felaktigt på det tidigare året eftersom den diffen ligger redan i din ingående balans för fg år. Jag skulle föreslå att du fixar detta genom att justera saldot på 2010 med dessa 6 ören eftersom det är där de skulle hamnat om det gjorts rätt. 

Karlson1
MEDLEM

Tack så mycket för hjälpen, nu fick jag det till att balansera 🙂