Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VictorB
UTFORSKARE

Låsa bokföring - bokslut

Hej!

En kanske dum fråga jag funderat på nu när det är dags för bokslut och tiden för bokföring:

Allt ska vara bokfört och månaden låst senast 50 dagar efter månadens utgång. eEkonomi varnar ju även om detta.

Men, när året är slut och företaget ska deklarera och göra bokslut, då har man mycket längre än så på sig att deklarera och göra klart bokslutet? Ta tex skatten, den beräknade skatten ska ju bokföras  2512K/8910D på årets sista dag. Däremot öppnar deklarationen först i september om året tog slut i Juni. Hur bör man göra? Gör deklaration, skickar in i september, bokför den och alltså väntar med att låsa den sista perioden? 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Helt korrekt som du skriver. Det skall som regel in ett antal bokslutverifikationer från bokslutet i bokföringen så att låsa året helt innan bokslutet är klart är svårt. Det går dock att öppna upp ett låst år ifall man vill låsa det temporärt så länge. Jag skulle rekommendera att göra som du skriver dvs låser alla perioder utom den sista. Den avvaktar du med att låsa tills bokslutet är klart.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim