Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Låsa bokföring - meddelande

Hej!

 

Novis här. Ett par frågor.

1. Jag har nu bokfört i ca 4 månader och inte tidigare sett något meddelande att låsa sin period den 20:e. Upptäckte det meddelandet idag 28:e. 

A) är detta något som normalt sker automatiskt per månad och de låser sig ?

B) Hur ser man att en månad är låst ?

C) om det normalt sker automatiskt är det något speciellt nu i december inför bokslut som gör att det inte är automatiskt och man måste göra något manuellt?

D) vad händer om jag nu skulle gjort det den 20:e men. Nu är den 28:e?

E) Jag har endast en kundfaktura öppen som väntar inbetalning (har kontantmetoden - litet bolag) något speciellt jag behöver göra med den nu eller senare ?

 

2. Jag har visma Eekonomi finns det någon snäll / enkel steg för steg guide vad man ska göra när man stänger ett räkenskapsår och skapar ett nytt år samt vad som ska rapporteras till bolagsverket och skatteverket (deklarationen) 

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Låsning av en månad ska ske 50 dagar efter periodslut dvs den 20/12 ska oktober 2022 låsas, den 20/1 2023 ska november 2022 låsas. Låsning gör du manuellt under fliken Företagsinställningar och Bokföringsuppgifter.

 

Din obetalda kundfaktura ska bokföras per 2022-12-31 enligt de regler som gäller för Kontantmetoden. Det sker automatiskt när du kör Momsredovisning per december 2022.

 

Den absolut bästa steg för steg guiden vid bokslut är tillägget Visma Deklaration och Årsredovisning. Det är uppbyggt så att du gör allt i rätt ordning och innehåller anvisningar om var och hur du ska skicka rapporter och deklarationer. Vill du ha hjälp i detta arbete får du gärna kontakta mig på casperkonig@gmail.com så kan jag lotsa dig genom rutinen.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack så mycket!

 

Då har jag låst t.o.m oktober. 

Ok, får köpa till den modulen imorgon och se hur det går till. 

 

Men jag antar att man endast använder den modulen en gång om året om man är ett litet AB som mitt som utför konsult uppdrag åt endast en kund.

 

För det blir väl bara e.g. I januari som man får nytta och kör den modulen deklaration och årsredovisning fast den tickar per månad?

 

Eller förenklar den även moms deklaration och arbetsgivardeklerationer med mera ? 

 

Dock är dessa två regelbundna deklarationer väldigt lätta för mig. Så hade tänkt att man kunde klara årsredovisningen etc en gång om året ganska enkelt också.

 

Jag har i princip endast en faktura i månaden och en lönekostnad per månad som sker i bolaget (i princip).

 

Men kanske är såpass värdefullt ändå med den modulen för att få det rätt. Vad tycker du?

Hej

 

Jag tycker att modulen är det bästa svaret på din önskan om att få en steg för steg guide så att allt blir rätt. Dessutom innehåller den de länkar du behöver för att signera och skicka in ÅR och Inkomstdeklaration 2 digitalt vilket framöver blir obligatoriskt.

 

Så jag tycker att det är värt pengarna.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack!

Varsågod!