K3-reglementet / Leasing tung lastbil, åkeriverksamhet
Företaget har köpt en ny stor, tung lastbil. Tidigare inköpta lastbilar har finansierats via lån, men denna går på leasing. I och med att det handlar om en och annan krona här, tycker jag att den borde räknas som en tillgång...
I och med att vi har K3, tog jag fram ett par böcker för säkerhets skull. Där hittar jag konto 1260 Finansiell leasing. Läser mig till att man använder sig av det kontot om man har K3 (check), att tillgången förväntas ge upphov till ett inflöde av ekonomiska resurser (check), att de leasade tillgångarna ska upp i balansräkningen om de ekonomiska fördelarna som är förknippade med posten sannolikt kommer till falla företaget i framtiden (check) samt att postens anskaffningsvärde eller värde kan mätas på ett tillförlitligt sätt (check). I bibeln för K3, kan jag läsa mig till att vi ska ha ett finansiellt leasingavtal som redovisar rättigheter och skyldigheter (check), läser om variabla avgifter och vilken "hyra" det är månadsvis... check där också...
Sen, tar jag fram Bokslutsboken:
"Enligt K3 skall leasade tillgångar som aktiverats, skrivas av på samma sätt som ägda tillgångar", check på den och jag bokar då: D 7836 / K 1269 vid de månatliga avskrivningstillfällena.
När jag ska boka upp tillgången, så är ju 1260 är tillgångens konto, vilket betyder att jag måste boka något i kredit, ett skuldkonto? Det är ju en lång skuld så vi tar 23xx.
Jag läser vidare:
"Leasetagaren ska dra av leasingavgiften som en kostnad det beskattningsår som den hänför sig till"... OK – jag bokar kostnadskonto (5222) istället för att minska en skuld på 23xx.
Sen kommer det: ”I deklarationen skall leasingavgifterna dras av som en justerad kostnadspost (minuspost)". Vad menas här?
och
"den del som redovisats som avskrivning (7836?) ska inte dras av vid beskattningen.”
”Avskrivningarna i räkenskaperna ska tas upp som en justerad intäktspost (pluspost(debet igen?))". Ja, avskrivningar hamnade ju där i debet ”med automatik” på 7836. Fel? Vad menas?
Hur ska jag tänka och vad menas med ”i deklarationen” (ska man inte bokföra rätt direkt)?
Jag behöver således hjälp med att tänka klart så jag får en struktur. När de skriver om "i deklarationen" låter det som om man har företaget på fickan och inte gör något åt sina papper förrän första dagarna i maj varje år.
------
Hittade på en vettig hemsida, där det framkom att det var som att lägga upp leasingen på samma sätt som man gör med ett vanligt lån och att man betar av leasingavgiften från de månatliga fakturorna mot skuldkontot. Lite andra konton bara, vilket jag redan visste. Jag förstår inte varför det ibland ska vara så svårt att skriva tydligt? När jag arbetade med datautbildning, hade jag ett motto: "gör-så här-principen". Då blev det inga missförstånd.
Ha en trevlig helg, alla!
Mvh Lena
Hej Lena,
Va skönt att du fick ett tydligt svar på din fråga, tack för att du dessutom delar med dig utav det i forumet. Det kan ju hjälpa flera, som du beskriver så är det en djungel vissa gånger. 🙂
Nu känns det som att du fått koll på läget om jag tolkat det rätt, annars får du gärna återkomma.
Ha en härlig måndag!
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.