Kräver detta att jag begär en ny faktura från leverantören?
Det är två domänfakturor på samma pris.
Nej, boka skillnaden på 3740 öresutjämning.
Hej AnnicaL!
Visma Eekonomi
Det där gjorde jag initialt, men det blev ett annat fel i bokföringen istället.
Det såg då ut så här:
Men, det blev en diff där, som inte stämde med checkkontot i balansräckningsrapporten.
Det verkar som att balansrapporten, sammanfogar totalbeloppet av bankhändelser.
Problemet är att när jag betalar fakturan i visma (genom leverantörsfakturor), trots att det står 236,25 kr i kredit i visma fakturan (i konteringen), så står totalbeloppet på 236 kr, då totalbeloppet i fakturan är 236 kr.
Verifikationen ser rätt ut, men bankhändelsen, den stämmer inte.
Bankhändelsen i visma var på 236 kr.
När jag ångrade betalningen och skapar en rättelse och sedan ändrar beloppet till 236,25 i bankhändelsen (istället för 236 kr), så verkar matchningen godtas mot fakturan som är på 236,25 kr. Men detta kommer inte häller att gå genom, av anledning till att totalbeloppet är felaktigt.
Så det känns som kan kan vara något som kanske är fel när man betalar en faktura och totalbeloppet i fakturan, vilket egentligen inte är det som ska betalas i detta fallet.
Initialt så matchas bankhändelsen mot fakturans totalbelopp, men under bankhändelser, så ser ser man en diff på -0.25 öre
Ändrar jag detta till 236,25 kr, så matchas det rätt, men detta felmeddelandet kommer:
Ett annat problem som också är värt att titta på, är om jag betalar fakturan i Leverantörsfakturor, istället för bankhändelser, så säger den 236 kr och kommer att godta detta belopp utan information. Den ger samma fel där som ovan.
Fråga mig inte hur det gick igenom första gången.
Så här ska fakturan se ut och ser ut så nu:
Kan jag göra så här, att jag tar bort öresavrundningen eller blir det fel i bokföringen då?
Totalbeloppet måste tydligen stämma, för att betala fakturan.
Fakturan finns i toppen.
Eller finns det någon annan lösning?
För att gör jag som så som det initialt var, så visar checkkontot i visma 236 och verifikationer visar 236,25.
Skapar jag ett separat verifikat för en öresavrundning för 25 öre som saknas i bankhändelser, blir det inte då andra problem i bokföringen, då 0,25 öre är i fakturan draget från 1930 och nu drar jag 25 öre till?
Hej
Du kan göra som du gjort på den sista bilden eftersom totalbeloppet På den verifiaktionen är 236,25. Då behöver inte öresavrundningen vara med i konteringen. Öresavrundningen kommer enbart in i bilden om betalningen som skall matchas hade varit på 236 kr.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.