Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AndreaEk
MEDLEM

Leverantörsfaktura vid bokslut

Hej

Jag har en leasingbil i AB och använder kontantmetoden.

Hur bokför jag en leverantörsfaktura som kommer i december men som har betaldatum i januari samt där leasingavgiften avser för januari dvs leasingavgiften(hyran) är i förskott. Vad jag har läst mig till bör momsen bokföras i december fastän fakturan avser nästa period.

vanligtvis bokför jag enligt nedan
1930K 5000
2640D  500
5615D 4500

vid bokslut bör jag använda 1790 eller 2440?

Ska jag per 31/12 bokföra enligt nedan?
1790D 5000
5615K 5000

Och sedan i januari göra en vändning
1790K 5000
5615D 5000

Vad händer då med momsen?

7 SVAR 7
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Eftersom leasingavgiften gäller för januari och du inte har rätt att göra momsavdrag förrän leasingperioden börjar eller fakturan betalas så hade jag i ditt fall bokat den i januari även om fakturadatum är i december. Då behöver du inte bry dig om periodiseringspost i bokslut.

//Carina

Så de förslag på bokföring är fel? hur bör jag göra isåfall per bokslut samt vid vändning och betalning av faktura?

Stämmer det att momsen måste bokföras vid bokslut även om den tillhör nästa period?

Joachim E
MODERATOR

Hej

Du gör enbart en kontering av detta och det är betalningen av fakturan i januari. (Förmodar att förfallodatum på fakturan är i januari?)

1930K 5000
2640D  500
5615D 4500

/Joachim

Ja precis, förfallodatum är i januari och den betalades i januari. Tack då då vet jag konteringen av själva fakturan i januari.

Hur blir det med övriga verifikation vid bokslut samt vändning, jag har försökt läsa här på forumet och det tipsas om både konto 1790 men även 2440, hur bör jag bokföra dessa vid bokslut respektive vid vänding?.

Hej

Då kostnaden avser 2024 så behöver du inte göra någon periodisering på denna alls. Det hade varit skillnad om kontaden hade hört till 2023 men betalades i 2024 eller om du betalat den i 2023. Så inget mer än själva betalningen behöver bokföras på denna.

/Joachim

Tack för svaret Joachim

Nu vet jag inte om vi pratar om varandra eller inte. Men fakturan måste väl bokföra/periodiseras vid bokslut enligt lag?
Andra foruminlägg men även guidier här på visma säger ju också att det ska bokföras vid bokslut
tex:
https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Arsbokslut-bokfora-leverantorsfaktura-dar-betalnin...

"När du har kontantmetoden och har obetalda kund- och leverantörsfakturor ska momsen och försäljningen/inköpet bokföras på det året man fick fakturan."

Dvs jag måste ju bokföra leverantörsskulden per bokslut samt moms? men det går ju inte ihop med det du skriver =(.

Hej

Det gäller inköp som tillhör året man får fakturan i. I detta fallet så tillhör kostnaden 2024 och då behöver du inte periodisera den. 

Hade varit skillnad om det varit en vara eller tjänst du tagit emot eller nyttjat i 2023.

/Joachim