Håller på att gå över till löpande bokföring av köp och försäljning av värdepapper (kortfristiga placeringar). Funderar över hur man gör detta enklast. Har tidigare följt Bokföringstips som rekommenderar löpande bokföring mot resultatkontot 8350, vilket känns som en onödig omväg i vart fall vid inköp. Överväger därför att gå över till en såvitt jag förstår snabbare och enklare metod som förespråkats i några inlägg här, nämligen att man bokför inköp direkt emot tillgångskontot 1810 (inköpet påverkar ju inte resultatet, så bokföring på 8350 är onödig). Blir då osäker på hur försäljningar ska bokföras.
Hittade följande (tydligast, men för kortfattat för mig) i ett inlägg från 2019-01-05 22:26. Det är fråga 3 och 4 som jag inte riktigt förstår (har klippt bort fråga 1 och 5 som handlar om helt andra saker):
Fråga:
"Hur ska konteringen se ut steg för steg:
- - -
2. Köp av aktie Debet xx Kredit xx ( är det i detta steg anskaffningsvärdet bokas?) görs det vid varje köp eller kan det göras 1ggr år?
3. Försäljning aktie Debit xx Kredit xx
4. Vinst= Kredit 8350 Debet xx Förlust=Debet 8350"
- - -
Svar:
"
Hej!
Jag tror att denna tråden är något tydligare för dig att se flödet av hanteringen. I princip så bokförs köp och sedan försäljning så här:
Inköp
1940 (eller 1930) med 10 000 i kredit
1810 med 10 000 i debet
Försäljning med vinst
1940 med 15 000 i debet
1810 med 10 000 i kredit
8350 med 5 000 i kredit
Försäljning med förlust
1940 med 5 000 i debet
1810 med 10 000 i kredit
8350 med 5 000 i debet
Det som bokförs mot 19XX kontona är alltså vad du får in på ditt konto, dvs försäljningsvärdet. Sedan bokför du bort anskaffningsvärdet från 1810 i kredit och vinsten/förlust bokförs alltså mot kredit/debet mot konto 8350. Det är alltså viktigt att du bokför upp anskaffningsvärdet för värdepapperna på konto 1810.
Jag personligen har inte sett hanteringen av att man bokför direkt mot ett 8XXX konto vid köpet och sedan hanterar 18XX kontot vid bokslutet, men det blir ingen större skillnad så länge man är noga med att bokföra upp rätt anskaffningsvärde av de kvarvarande värdepapperna i bokslutet hur man väljer att göra.
Ha det fint.
Josefine
Tack! Verkar vara som jag gjort. Bra att få det tydligt och översiktligt.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.