Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BertL_
UTFORSKARE

Löpande bokföring av köp och försäljning av värdepapper (kortfristiga placeringar)

Håller på att gå över till löpande bokföring av köp och försäljning av värdepapper (kortfristiga placeringar). Funderar över hur man gör detta enklast. Har tidigare följt Bokföringstips som rekommenderar löpande bokföring mot resultatkontot 8350, vilket känns som en onödig omväg i vart fall vid inköp. Överväger därför att gå över till en såvitt jag förstår snabbare och enklare metod som förespråkats i några inlägg här, nämligen att man bokför inköp direkt emot tillgångskontot 1810 (inköpet påverkar ju inte resultatet, så bokföring på 8350 är onödig). Blir då osäker på hur försäljningar ska bokföras. 

Hittade följande (tydligast, men för kortfattat för mig) i ett inlägg från 2019-01-05 22:26. Det är fråga 3 och 4 som jag inte riktigt förstår (har klippt bort fråga 1 och 5 som handlar om helt andra saker):

Fråga:

"Hur ska konteringen se ut steg för steg: 
- - - 
2. Köp av aktie Debet xx Kredit xx ( är det i detta steg anskaffningsvärdet bokas?) görs det vid varje köp eller kan det göras 1ggr år? 
3. Försäljning aktie Debit xx Kredit xx  
4. Vinst= Kredit 8350 Debet xx Förlust=Debet 8350"

- - -

Svar:

"

‎2019-01-06 00:28

- - -
2 debet 1810 kredit 1930 , ja nu bokas anskaffnnngsvärdet för varje köp
3 [Frågan: Försäljning aktie Debit xx Kredit xx] debet 1930, kredit 1810
4 [Frågan: Vinst= Kredit 8350 Debet xx Förlust=Debet 8350] ja
- - -
Mikael"
Mina frågor: Såvitt jag förstår är 3 och 4 samma verifikation. Vilka värden ska då bokföras, förutom bokföringen på i mitt fall 1940 (inte 1930)? Anskaffningsvärdet? Bokförda värdet? Betalningens belopp?
Vinsten/förlusten på affären framräknas ju utifrån skillnaden (plus eller minus) mellan anskaffningsvärdet och vad som influtit vid försäljningen, så detta värde förefaller mest närliggande. Är det mest korrekt/enklast? I så fall justeras differens i förhållande till bokförda värdet efter inventeringen vid årets slut. Det borde väl kunna godtas, men kanske mer korrekt, åtminstone formellt, att föra bort hela bokförda värdet på den sålda aktien etc när den lämnar bolaget (redovisar bara vid årets slut)? (Väljer man betalningens belopp får även vinsten/förlusten bokföras senare, vilket är vad jag gjort hittills, men känns som sagt onödigt otympligt.) 
2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Jag tror att denna tråden är något tydligare för dig att se flödet av hanteringen. I princip så bokförs köp och sedan försäljning så här:

Inköp

1940 (eller 1930) med 10 000 i kredit

1810 med 10 000 i debet

Försäljning med vinst

1940 med 15 000 i debet

1810 med 10 000 i kredit

8350 med 5 000 i kredit

Försäljning med förlust

1940 med 5 000 i debet

1810 med 10 000 i kredit

8350 med 5 000 i debet

Det som bokförs mot 19XX kontona är alltså vad du får in på ditt konto, dvs försäljningsvärdet. Sedan bokför du bort anskaffningsvärdet från 1810 i kredit och vinsten/förlust bokförs alltså mot kredit/debet mot konto 8350. Det är alltså viktigt att du bokför upp anskaffningsvärdet för värdepapperna på konto 1810. 

Jag personligen har inte sett hanteringen av att man bokför direkt mot ett 8XXX konto vid köpet och sedan hanterar 18XX kontot vid bokslutet, men det blir ingen större skillnad så länge man är noga med att bokföra upp rätt anskaffningsvärde av de kvarvarande värdepapperna i bokslutet hur man väljer att göra. 

Ha det fint.

Josefine

Tack! Verkar vara som jag gjort. Bra att få det tydligt och översiktligt.