Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JacobL
MEDLEM

Manuell korrigeringsverifikation av förfallen faktura.

Hej!

 

Jag hade en förfallen faktura från 2017 enligt nedan:

3051 - Försäljn varor 25% sv05 (25%) 35 000,00
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%10 (25%) 8 750,00
1510 - Kundfordringar 43 750,00

Den är sedan länge betald och har även redovisats i både moms och deklaration.

Jag hade dock missat att registrera den som inbetald och gjorde detta idag för att få bort den som "obetald".

Vad jag har förstått behöver jag nu göra en manuell korrigeringsverifikation på inbetalningen nedan som ju står i dagens datum, så att den inte påverkar bokföringen. 

1510 - Kundfordringar  43 750,00
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto 43 750,00


Hur ska denna verifikation se ut för att allt ska bli korrekt?

Stort tack på förhand.

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Du bör först kontrollera att du också har en saldodifferens på konto 1930 och felaktigt saldo på 1510, dvs om du bara missat att markera fakturan som betald eller om du både gjort det samt inte bokfört själva inbetalningen. För om du bara missat att markera fakturan som betald, men har bokfört själva betalningen manuellt så kommer den verifikationen du föreslår att skapa en differens nu istället. Om du faktiskt har bokfört inbetalningen men bara inte registrerat fakturan som betald så kan du manuellt markera den som inbetald genom bokföring - verifikationer och välja 1510 på första raden. Då kommer du se en till rubrik som heter faktura, där du kan välja fakturan som skall registreras som betald. Därefter så väljer du 1510 igen på andra raden, och skriver summan i debet, dvs att du har samma summa i både debet och kredit på konto 1510 i verifikationen. Då kommer inget påverkas rent bokföringsmässigt, men du får fakturan avprickad. 

 

Det verkar dock som att du menar att du har bokfört den som betald mot 1930 och 1510 och att du nu behöver göra en manuell korrigering så att den inte påverkar bokföringen i nuvarande år. Du får då göra en manuell verifikation som är spegelvänd mot den du gjorde på samma datum, dvs 1930 med beloppet i kredit och 1510 med beloppet i debet för att bokföra bort värdena. 

 

Ha det fint.

Josefine

Hej Josefine,
Stort tack för detta utförliga svar! Ser ut som att jag äntligen får detta löst nu, efter flera turer med både skatteverket och vismas support. 🙂 Jag är ganska säker på att det är ditt sistnämnda förslag som gäller i mitt fall. Jag förmodar att det är standard att kontot 1510 är låst för manuell bokföring och att det är okej att låsa upp det bara för detta ändamål?

Mvh
Jacob

Hej Jacob

Vad skönt att svaret du fått löser ditt problem.

För att göra en rättelse/justering så är det helt ok att låsa upp 1510 för manuell kontering. Tänk på att låsa 1510 på nytt när du är klar med justeringen.

Önskar dig en fin dag
Joachim

Stort tack även till dig Joachim!

Mvh
Jacob