Jag har en utbetalning som är gjord manuellt (vi har under fg år bytt från ett annat ekonomisystem till e-Ekonomi, därför är det en hel del som behöver matchas manuellt i mitt bank och kassaflöde).
Just denna summa innehåller två överföringar till vårt skattekonto och en betalning av leverantörsfaktura. Hur gör jag för att matcha detta?
Tack för hjälpen!
Hej
Menar du att betalningen är gjord manuellt från banken och leverantörsfakturan inte är inlagd under inköp > leverantörsfakturor.
Skattekonto betalningen skall matchas mot insättningen på skattekontot om ni aktiverat funktionen för att hämta skattekontohändelser.
Leverantörsfakturan skall ni bokföra mot konto 2440 genom att övriga uttag > Egen kontering. Förutsatt att själva fakturan är uppbokad som en levskuld och kostnad i ert tidigare system.
/Joachim
Hej Joachim och tack för hjälpen!
Jag får inte upp någon bankhändelse att matcha emot som på din första bild. Vi har aktiverat så att alla händelser på skattekontot hämtas automatiskt, så det borde inte vara där felet ligger. Vad tror du blivit fel?
Mvh
Anne
Hej @anne-b
För att det ska bli korrekt hanterat hos dig vill vi gärna se hur det ser ut i ditt program innan vi rådgör vidare med dig.
Är det så att du har kopplingen till Skatteverket så ska programmet automatiskt hämtar händelser från ditt skattekonto men det kanske är något som blivit felaktigt i och med ditt programbyte. Vi kikar på det om du slår en signal till supporten.
Jag bifogar hjälpavsnittet Arbeta med koppling till Skatteverket som kanske kan komma till nytta framöver.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.