Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mberg_eholm
MEDLEM

Matchning av kvitton samt matchning av kvitton från annat räkenskapsår

Hej alla duktiga bokföringsmedlemmar, 

 

Jag är ny i ämnet och har precis satt mig in i att kunna momsredovisa min försa månad 😉 
Ha överseende med dumma frågor... 

 

- Jag har lagt in mina bankhändelser vis CSV-fil från banken och många händelser i mitt bankflöde matchades per automatik, men jag har några stycken som kvarstår och det är där det uppstår problem... 

1. Jag har i två omgångar gjort överföringar på "klumpsummor" som består av x antal kvitton som jag betalat med privata pengar och sedan då fört över från företaget till mitt privata konto, dvs dess klumpsummor.

En av klumpsummorna är på 4250:- och jag har alltså olika kvitton samlat i just denna summa.
Hur matchar jag detta på lättast sätt (den orangea knappen) eller måste jag matcha överhuvudtaget då jag redan bokfört att det redan skett en "återbetalning" av dessa 4250:- och som även har registrerats?

Blir det inte lite kaka på kaka om man försöker matcha en betalning/överföring som redan är registrerad?

 

2. Jag har även köpt (med privata pengar) saker i december 2023, som resulterat i några kvitton. Dessa har tagits med i bokföringen för förra året, men själva betalningen/överföringen av dessa kvitton gjordes i början av januari. Summan är 2455:- sammanlagt på kvittona och jag undrar även här hur man går tillväga, då jag korkat nog inte hittar var dessa kvitton bokförts när jag väl försöker matcha med klumpsumman av 2455:- 

 

Jag förstår ju också att jag är fel på det och behöver lära mig mer, men jag gör en chansning att någon smartare här inne vill hjälpa mig! 😉 Är tacksam för det i så fall och svarar mer ingående om det behövs!

 

-Jag tillhandahåller kontantmetoden.

 

(Behöver jag säga att jag ser fram emot Mars månad, då både Vismas företagskort, lättare hantering av E-fakturor är klart att använda samt bättre synkronisering med min bank!) 😉 

 

Tack på förhand & trevlig kväll! 🙂

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

När det gäller den första frågan ska du inte matcha den bankhändelsen om du redan bokfört återbetalningen - ta bort den via papperskorgen till höger. 

 

De kvitton du bokförde i december måste ha bokats i kredit på något konto - rimligen 2893 om det är ett AB du har. Kontrollera kontoanalysen för det kontot för att verifiera om så gjordes. I så fall matchar du betalningen på 2455 som Övrigt uttag/Egen kontering och debiterar konto 2893. 

Lycka till! 

mberg_eholm
MEDLEM

Hej Annica,

Tack snälla för svar! 

-Ok, så om jag förstår det hela rätt, så kan jag alltså "ta bort" matchningen av klumpsumman (i mitt fall på 4250:-?) och förlita mig på att "återbetalningarna" jag gjort är nog som underlag i bokföringen? Det förenklar ju en hel del. Eftersom jag är så ny här, är man rädd att göra fel och att ta bort något (matchningen i detta fall) verkar så drastiskt, men jag förstår nog dig rätt 😉

 

Jag har AB ja! 

Jag ska försöka annars kanske jag skriver igen 😉 

MVH:)