Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sven_O
MEDLEM

Mina intäkter hamnar på ett momskonto - eEkonomi

..men vill att de ska hamna ett helt annat konto. Gäller en förening, vars bokföring vi fr o m i år har i Visma eEkonomi. Tidigare hade vi bokföringen under många år i Visma Förening. Artikelbenämning och koppling mot konto är upplagd som sig bör. Nu måste jag omkontera intäkten med en bokföringsorder så den hamnar på rätt konto. Men så ska det väl inte behöva vara.. Någon som vet praktiskt råd?
13 SVAR 13
LW -60
UTFORSKARE

Faktum är, att eEkonomi är så hårt styrt, så jag vet faktiskt inte ifall det finns möjlighet att ändra momskontona. Eller menar du att artiklarna pekar mot de konton du vanligtvis arbetar med, men dessa konton har fel momskod på sig? Är det så att kontot pekar mot fel moms, kan du testa att gå på: Inställningar / Kontoplan - leta upp kontot, öppna och byt till den momskod du önskar. Jag hoppas det fungerar.

Med vänlig hälsning Lena


Sven_O
MEDLEM

Tack för din kommentar Lena!
Ja det verkar som om Visma eEkonomi Smart är väldigt hårt styrt i detta avseende och lämpar sig mindre väl för ideella föreningar som inte hanterar vare sig ingående eller utgående moms. (:
i
Då jag klistrar in kontobeskedet från banken och matchar det mot en utfärdad och utskriven faktura hamnar det ohjälpligt på ett  0 %-momskonto. Det är jag inte alls intresserad av. Fungerar naturligtvis om jag hanterar det som en övrig insättning och konterar det på det konto jag vill ha beloppet bokfört på. Men då kommer fakturanumren att kvarstå som "oreglerade" eftersom jag hanterat det som egen insättning.
Synd att programmet är så hårt styrt vad gäller kopplingen intäkter-momskonto, i övrigt  upplever jag programmet perfekt och mycket smidigt. Men anpassat för småföretag och inte ideella föreningar.

Som jag nu upplever det kommer jag definitivt inte  att rekommendera Visma eekonomi för idella föreningar !
I gamla Visma Förening var i den bemärkelsen mycket  bättre. Kanske något för Visma att tänka på, måste ju finnas en massa ideella föreningar som upplever och upplevt samma sak
Men kanske  någon vet något bra råd som jag ännu inte kommit på ... (förutom att  kanske överge eEkonomi och återgå till det gamla)

LW -60
UTFORSKARE

OK - jag gillar inte själv den där funktionen bankkoppling. När jag får betalt för en faktura, gör jag en annan grej, fullständigt manuell grej:

Försäljning -> Kundfakturor -> Obetalda fakturor
Skriver i fakturans nummer och klickar en gång på fakturan så den expanderas lite
Går till Åtgärder ute till höger och väljer där Registrera betalning (observera att datumet kan behöva ändras)

Fast du har kanske ett annat upplägg än jag och har säkerligen ett större gäng betalningar per dag vilket kanske gör det hela lite jobbigt.

Men jag är lite undrande. Om du har gjort en faktura, borde fakturan ha intäktsförts redan, så här:

D1510 (kundfordringar)
K3010 (som ett exempel)

Vad programmet då borde göra vid inbetalningen / bankkopplingen är att den ska boka bort denna fordran, så här:

D1930 (bankkontot)
K1510 (kundfordringar)

Vilka konton bokar den upp mot, när du gör din bankkoppling?

Med vänlig hälsning Lena



Sven_O
MEDLEM

Tack för svar. Ska nästa gång testa din metod, försöka duger :). Om det fungerar hos dig, så borde det rimligen fungera även här.
Beträffande upplägg har jag förmodligen ett annat upplägg.
Då jag registrerar och skickar ut en faktura till medlemmar så gör jag följande:
1.Skapar ny kundfaktura
2.Konterar på den artikel som är upplagd
3.Skriver ut faktura
4. När den betalningen kommer  blir den bokförd enligt följande 

K 3044 Försäljning momsfri tjänst
D 1920 Plusgirot.

1520 är inte alls inblandat vad jag kan se, har även kollat huvudboken

Mvh

SO

bokför du betalningen via Kassa- och bankhändelser ?

Frågan är hur konteringen på själva fakturan ser ut. Hur blir bokningen när du skickat fakturan (för det läggs upp ett verifikat för varje faktura)?

Med vänlig hälsning Lena

Enligt verifikationslistan blir konteringen så här

K 3044 Försäljn tjänst sv momsfri

D1920 PlusGiro

Mvh

SO


OK, så här kunden betalar, går du in på kassa- och bankhändelser och matchar ihop det hela och konteringen eEkonomi gör vid inbetalningen blir alltså:

D1920 / K3044

------------

Men, hur ser verifikatet ut som fakturan skapar? För, först skapar du en faktura, skickar den och sedan efter ett tag kommer betalningen och då blir bokningen D1920 / K3044.

När du har skapat en faktura, borde du kunna se verifikatets nummer vid symbolen "Notifieringar" uppe till höger. Det är en rund ring med ett utropstecken i. Om du klickar där, hittar du kanske ifall du skapat en faktura idag och då kan du klicka på verifikatets nummer. Då kommer du dit och kan se hur fakturan konterats (vilka konton som använts i debet och i kredit).

Med vänlig hälsning Lena

Med funktionen för att skapa Reskontrafaktura kan du registrera kund- och leverantörsfakturor skapade utanför Visma eEkonomi Smartvia en manuell verifikation. När verifikationen bokförs visas fakturorna som obetalda i listorna för Kundfakturor och Leverantörsfakturor. Observera att en faktura som skapats med funktionen för reskontrabokning inte har artikelrader.Tack för tipset
Det där med notfiering har jag missat helt, ska kolla när jag skapar en faktura senare idag. Men till dess,  har kollat Företagsinställningar- Bokföring.

Undrar om jag kryssat för alla nödvändiga rutor , t ex Använd reskontrabokning av fakturor. Enligt texten som följer "När du markerar den här rutan blir funktionen för att använda reskontrabokning av fakturor tillgänglig. Funktionen gör det möjligt att registrera kund- och leverantörsfakturor genom att använda en manuell verifikation."

Med funktionen för att skapa Reskontrafaktura kan du registrera kund- och leverantörsfakturor skapade utanför Visma eEkonomi Smartvia en manuell verifikation. När verifikationen bokförs visas fakturorna som obetalda i listorna för Kundfakturor och Leverantörsfakturor. Observera att en faktura som skapats med funktionen för reskontrabokning inte har artikelrader.
Vad betyder den sista meningen rent konkret. Använder ju artikel nummer, Vågar inte testa, vet du något om detta.? Jag har inte kryssat ii denna ruta
Mvh

SO

Jag har läst den här texten, men känner mig inte bekväm med att försöka lista ut vad egentligen som avses. Eller rättare: jag förstår inte riktigt vad de menar med den där funktionen och hur man tänker sig att man ska använda den.

Med vänlig hälsning Lena

Nu fungerar det!  Nu då jag gör det på ditt sätt och som du beskrev tidigare, dvs manuellt via 
Försäljning -> Kundfakturor -> Obetalda fakturor
 Klickar på fakturans nummer och går sedan till Åtgärder nere till höger och väljer där Registrera betalning. 

Tusen tack, skulle aldrig ha fixat detta utan dina råd!
Hoppas Visma så småningom kan komma på någon smartare lösning som även gäller icke-momsskyldiga ideella föreningar. 
Med vänlig hälsning
SO

Jag är så glad för din skull att det fungerar nu. Jätteskönt! Och jag bli superglad över att du berättar att det fungerar också, så jag vet det. Lycka till med allt!

Med vänlig hälsning Lena
Sven_O
MEDLEM

Ja, bokför betalningen via Kassa- och bankhändelser.