Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Missat omföring av ingående balanser på kapitalkonton

Hej!

Jag har missat att omföra ingående balanser på kapitalkontona. Det ska man göra som första verifikat i nya bokföringsåret om jag fattat rätt? Har använt eEkonomi sedan 2016 och inte gjort detta. Skulle gärna nolla kontona inför varje nytt år så jag får lite bättre koll. Om jag nu använder bokföringsförslaget "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" och lägger in en verifikation 1/1-2018, blir det nått fel i bokföringen då jag inte gjort det tidigare år..? Gäller enskild firma.

Hälsningar Jessica

8 SVAR 8

Hej!

Eftersom denna bokning inte påverkar resultatet så kan du göra en ombokning per 170101 och en för 180101. Välj datum 170101 som verifikationsdatum och bokföringsförslaget som heter "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton"

Du ser då kontosaldona på detta datum och kan tömma de beloppen så att det står 0 ute till höger på alla konton utom 2010. På 2010 lägger du differensen när övriga konton blivit 0.

Sen gör du samma per 180101.

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hejsan, jag undrar (kanske en dum fråga...)...när jag skall tömma kontona, ska jag bara boka det som är plus på kredit och t ex en insättning (står minus framför) på debet??
På konto 2010 är en summa på 50 000 och så blir differensen 200 000...hur skriver jag in differensen och görs något med summan på konto 2010???

Mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vill bara tacka Lovisa för ett utmärkt tips, hade också lite oreda med ingående balanser och kände mig inte säker på hur jag skulle lösa det med manuella verifikationer så det blev rätt. 

Men så här var det bara att välja datum 180101 och sen boka om så det blev noll på allt utom 2010 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag har bokfört föregående års resultat och fört över det till 2010. Det är ju obligatoriskt.

Vad som är valfritt är att samtidigt nolla kapitalkonton (2012,13 osv), vilket jag tyvärr inte gjort de senaste tre åren. Nu ångrar jag mig dock. Så min fråga är om jag nu kan göra på samma sätt som jag borde ha gjort, även när det handlar om FLERA år? Om jag alltså kan använda funktionen "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton".

Är det nåt bokföringsmässigt problem med att denna förflyttning avser fler än ett års kapital, så att säga.

Hälsn

Erik

Det är inget problem alls, gör så du! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Med tanke på att du har beteckningen "Champion" så känner jag mig nöjd med det svaret 🙂

Hej

 

Jag har bara bokat upp årets resultat som man ska men jag har aldrig omfört summorna på kapitalkontona 2012, 2013 och 2018. Läser att det är valfritt så antar att det inte påverkar själva deklarationen?

Vad jag undrar är såklart om jag nu tar hela summan på kontona som finns nu (de är alltså samlat under flera år) och bokar bort dem enligt ovan för att nolla kontona.

Kommer det att påverka resultat eller deklaration på något vis? Eller kan jag göra så för att få koll?

 

//Mattias

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om jag nu inte under tidigare år har tömt mina konton och bokfört mellanskillnaden på 2010, kan jag göra det för alla de genom åren ackumulerade beloppen så att jag kan få lite enklare överblick på mina konton?

Med vänlig hälsning, Arne