Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ANSOHE
UTFORSKARE

Moms Secondhandbutik

Jag har startat en secondhandbutik som drivs som AB och reggad för moms. 

Jag har inte fått inte fått grepp om det här med momsen och behöver hjälp.

 

Hur funkar det med moms i dessa fall?

- Jag köper in en del begagnade varor av privatpersoner 

- En del varor har jag fått gratis

-Jag köper in en del nya produkter från leverantör som jag säljer vidare till kund

-Jag har en lokalhyra där fastighetsägaren har lagt på moms

-Jag ska fakturera ett annat bolag för en del av hyreskostnaden för uthyrning av kontor i min lokal

-Jag köper in en del förbrukningsmaterial/kontorsmaterial 

 

Har försökt att läsa i olika trådar men blir helt förvirrad.

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för dina frågor. 

 

Hur det fungerar med momsen gällande när man bedriver en second hand butik beror på om man väljer att sälja med vinstmarginalsbeskattning (VMB) eller med vanlig moms. Själva inköpen blir utan moms, men hur man bokför inköpet beror på om man använder VMB eller vanlig hantering med moms. Du kan läsa mer om kraven och normal/förenklad VMB här och om det är aktuellt för dig. 

 

De varor du fått gratis blir 0 i varukostnad och bör därför inte påverka dina kostnader normalt sätt, och bokförs därmed inte upp på ett varulager eller som en varukostnad utan blir en ren intäkt när du säljer det. Detta är under förutsättningen att det inte räknas som någon form av ersättning för utfört arbete, vilket då blir utbyte av vara mot tjänst. Hur du skall hantera det samt vad som gäller kan du kontrollera med skatteupplysningen. Om det skall hanteras som 0 i varukostnad så skall du redovisa normal moms på försäljningen, dvs VMB går inte att tillämpa. 

 

De varor som köps in nya bokför du som kostnad mot ett 40XX konto och redovisar eventuell ingående moms, och när du säljer det vidare lägger du på moms per vad som gäller för varan du säljer ( normalt sätt 25% ) och här kan inte VMB användas. Försäljningen bokförs mot ett 30XX konto. 

 

Om lokalhyran har moms på sig så skall du redovisa den ingående momsen när du bokför kostnaden, dvs du bokför kostnaden mot ett konto inom 50XX tex 5010 i debet och ingående momsen mot 2641 i debet. 

 

Vidarefakturering och momshantering kan du läsa om här, men normalt sätt så skall du fakturera den kostnaden samt lägga på din vanliga momssats som du säljer för ( tex 25% ) oavsett om kostnaden hade moms på sig eller inte. Intäkten bokförs mot ett 35XX konto. Så kostnaden bokförs som normalt, och sedan så vidarefakturerar du det belopp som du vill till det andra bolaget samt redovisar utgående moms per vad som gäller för den försäljningen. 

 

Förbrukringsmaterial bokförs mot 5460 och kontorsmaterial mot 6110 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack för ditt svar!

Jag börjar få lite lite grepp om det nu 😃

Det jag funderar på nu är om när jag köpt in  VMB (förenklad) varor för mer än jag har sålt för en månad så fattar jag det som att jag kan spara och kvitta mot nästa månad. Är det så? Hur bokför man det i så fall och hur hamnar det på momsrapporten?

Hej igen!

 

Ingen fara alls. 🙂 Hur man hanterar förenklad VMB kan du läsa om här

 

Det stämmer om du har månadsmoms, dvs att perioden gäller för momsperioden och inte per månad om man tex har kvartalsmoms eller årsmoms. Hur man bokför en negativ VMB kan du läsa om här. Så har du inte månadsmoms så skall du inte tänka per månad, utan per momsperioden som man beräknar VMB för. Det är viktigt att hålla inköp och försäljning separat med olika momssatser då det inte är tillåtet att blanda, samt även hålla förenklad samt normal separat i de flesta fallen. 

 

Ha det fint!

Josefine