Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Isabelle1
MEDLEM

Moms kvartal okt-dec vid årsbokslut

Jag använder kontantmetoden och har kalenderår som räkenskapsår. Jag undrar hur jag ska gå tillväga för att bokföra momsperioden oktober-december i samband med årsbokslutet. Oavsett om jag ska betala in eller få tillbaka momspengar från skatteverket så blir det i januari 2022, men hör ju till momsperioden okt-dec 2021.

Hur ska jag bokföra/göra med detta innan jag kan "låsa" räkenskapsår 2021?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att svaret dröjt. Själva momsfordran/skulden bokförs upp nu innan bokslutet och hamnar på 1650/2650 beroende på. Sedan när man väl betalar/får tillbaka pengarna så bokför man bort skulden/fordran. Så själva bokföringen av momsen sker nu i år, och i nästa år så hanterar man bara den fordran eller skulden som man bokförde upp i 2021 gällande okt-dec.

 

Det finns ett jättebra tips kring hur man bokför moms här, samt en här för hur moms fungerar i eEkonomi som jag tänker kan hjälpa dig hur det skall gå till. 

Ha det fint!

 

/ Josefine

Om jag gör moms körningen okt-dec nu i december (Går det att vänta och göra det även i januari?) och jag ska betala en viss summa till Skatteverket. Kan jag bokföra det i år, alltså sätta in pengar till skatteverket från mitt företagskonto nu i år eller ska jag vänta med det tills nästa år?

Hej igen!

 

När du gör den rent tidsmässigt spelar egentligen ingen roll, det som spelar roll är att själva bokföringsdatumet för momsrapporten är i december 2021 eftersom det gäller för okt-dec det året. Sen bör man ju vänta innan man genererar momsrapporten i programmet tills faktiska perioden är slut, så att inget missats. Så vanligtvis brukar man sitta och göra momsrapporten i Januari för att välja bokföringsdatumet i december 2021. Du kan betala det i år ja, men som jag beskrev så är det bättre att vänta med att göra momsrapporten tills efter perioden är slut, vilket gör att betalningen också bör ske i nästa år. 

 

I eEkonomi så genreras bokföringen av momsrapporten automatiskt när man valt rätt momsredovisning och klickat bokför, så du kommer inte behöva tänka på vilket datum det blir. Sedan bokför du inbetalningen när det väl sker, vilket du också kan läsa om hur det funkar i de länkar jag skickade till dig i mitt förra meddelande.

 

Ha en fin jul!

/ Josefine