Hej!
Löst! Gå till lösning.
Hej
Skulle behöva se hur de verifiaktionerna som momsrapporten varnar för ser ut i sin helhet. Har du möjlighet att ta en skärmdump och bifoga hela konteringarna. Misstänker att det har något att göra med eventuella momskoder.
Det bör rättas till om momsrapporten varnar för att något inte stämmer.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack!
Det är verifikationerna A708 för bokföringsår 2022 och A746 för 2023.
Moms bokades på A703 2022 och därefter gjordes periodiseringar enligt checklistan "årsavstämning" i Visma.
/Christopher
Hej
Det var mycket riktigt momskoderna som är orsaken till att det blir en avvikelse. Du har med momskoden 05 som då vill att du har med bokförd moms också vilket du inte har och skall ha. Så du behöver korrigera de båda verfikationerna och ta bort momskoden efter konto 3041 och 3050
Visar hur A746 i 2023 bör se ut.
Joachim
Stort tack för din hjälp! 🙂
När momskoden tas bort visas inte längre något felmeddelande när momsrapporten genereras.
Min följdfråga blir hur jag ska korrigera verifikation A708 som är bokförd i ett avslutat bokföringsår (2022).
Ska jag gå in i verifikationen A708 och skapa en korrigeringsverifikation där jag kan bokföra på samma konton men jag tar bort momskoden? Programmet ger förslag på dagens datum som bokföringsdatum. Ska jag välja bokföringsdatum 2022-12-31 för att det ska blir rätt i momsrapporten?
/Christopher
Försökte ladda upp en skärmdump på korrigeringsverifikationen men får felmeddelande "Du har inte tillstånd att ladda upp bilder".
Hej
Normalt sett bör man inte göra rättningar i avslutade år. Påverkar den verifiaktionen kommande momsrapporter?
Om den inte gör det så tycker jag att du kan låta det vara som det är och bara fortsätta med momsrapporterna för kommande perioder.
Joachim
Hej Joachim och tack igen för dina svar!
Jag har gjort en kontrollräkning av momsen.
Verifikation A708 påverkar inte utgående moms i ruta 30 i momsrapporten, men däremot påverkar den "Momspliktig försäljning som ej ingår i annan ruta" i ruta 05. Omsättningen blir för låg. Momsrapporten blir därför missvisande.
Finns det något sätt att få en korrekt momsrapport? Tex skapa en korrigeringsverifikation 2022-12-31 för A708? Eller annat sätt? Hur gör man bäst?
Mvh
Christopher
Hej
Skulle behöva se hur A708 är bokförd för att kunna svara på detta. Har du möjlighet att bifoga en bild på själva koneringen av den?
Joachim
Hej!
Det står att jag inte har tillstånd att ladda upp bilder, men verifikation A708 ligger med tidigare i denna tråd, se svar från 11/1.
Tack!
Hej
Aha det var de tidigare verifikationerna. Svarade dig tidigare att det beror på att du har momskoder med på 3051 och 3041,. Du måste korrigera A708 och ta bort momskoden (05) på båda raderna. Det är momskoden som gör så att belopp redovisas i momsrapporten.
Joachim
Tack! Nu blev det rätt!😊
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.