Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KMAB19
MEDLEM

Momsredovisningen stämmer inte

Hej!

Jag sitter och bokför retroaktivt då jag skaffade Visma en bit in i mitt räkenskapsår. Jag har momsdeklarerat "manuellt" hela året direkt på Skv. Nu när jag jag ska skapa mina momsredovisningar i Visma så stämmer de inte med det jag själv skickat in (månadsvis) på Skv. Detta verkar bero på:

1. Ruta nummer 5 (i Vismas momsredovisning), där det ska fyllas i "momspliktig försäljning av varor och tjänster i Sverige exklusive moms" baserar summan på det som mina kunder betalat in till mig, dvs baserat på fakturor jag skapat i Visma och skickat till kunden. Men mina fakturor innehåller även rotavdrag och detta verkar inte momsredovisningen ta hänsyn till i denna rutan. Exempel: jag säljer tjänster och varor till en kund för 10 000. På det lägger jag på moms 25% = 12 500. Sen dras roten 30% av och kvar blir summan 8844:- som kund betalar in. Visma baserar momsredovisningen i ruta 5 (och momsen i ruta 10) på 8844:- men momsen som jag tagit betalt från kund (som Visma räknat ut när fakturan skapades) och manuellt redovisat in till Skv baseras på summan 10 000.  HUR löser jag detta?

2. Jag har i min manuella momsdeklaration på Skv vissa månader struntat i att fylla i vissa summor i ruta 48 "Ingående moms att dra av" pga lathet. Små summor som jag inte brytt mig om att få tillbaka momsen på. Hur kommer jag runt det i momsredovisningen i Visma då den räknar in all moms som registrerats på olika leveratörsfakturor och bankhändelser? Är mitt enda alternativ att få det som jag redan momsdeklarerat in att matcha med Visma att rätta mina redan inskickade momsdeklarationer? Finns det något sätt att kringgå momsredovisningen i Visma och bokföra ut- och inbetalning av momsen till och från Skv manuellt?

Tack på förhand!

7 SVAR 7

Hejsan  Först en fråga, vilken redovisningsmetod av momsen är du registrerad för? Är det faktureringsmetoden eller kontantmetoden (även känd som bokslutsmetoden)?

Och vilket Vismaprogram använder du?

Hej

Kontantmetoden och Visma eEkonomi Smart.

Hm. Nu använder inte jag Visma Smart men om jag inte här helt fel ute så måste du i programmet ange vilken redovisningsmetod du har, i ditt fall då kontantmetoden. Jag tror att standard är faktureringsmetoden vilket innebär att programmet bokar upp och momsar fakturorna när du skriver ut dom, inte när dom betalas som du skall göra. Så kolla på den biten...

Lycka till!

Har dubbelkollat nu och det är kontantmetoden som är vald i inställningarna för det gällande räkenskapsåret. 

Hejsan! 

Detta ska vi såklart se över. 

1. Om jag börjar med att återskapa detta i mitt eEkonomi så får jag inte riktigt samma siffror och uträkningar som dig så detta bör kontrolleras först. Om jag förstår det korrekt så har du en faktura på totalt 12 500 kr inkl moms, detta dras det 25% moms och 30% ROT-avdrag på eftersom det är en husfaktura, detta återskapade jag hos mig. Det räknas alltså ett momsavdrag på 2500 kr (25% moms på 12 500) och skattereduktionen räknas fram till 3 750 (30% av 12 500). Detta innebär att man drar av 3 750 från 12 500 och din kund ska betala in 8 750 kr. Eftersom du har kontantmetoden så bokförs eller redovisas inte momsen fören vid inbetalning och när jag registrerar kunds delbetalning på 8 750 kr på kundfakturan så skapas min verifikation och beloppen syns i min momsredovisning. I ruta 05 redovisas försäljningen på 7000 och i ruta 10 redovisas den utgående momsen på 1 750 (25% moms av 8 750). Lika så när jag registrerar inbetalningen från skatteverket för resterande del och för det reducerade beloppet på fakturan som är 3 750 kr, då redovisas 3000 som försäljning i ruta 05 och 750 som utgående moms i ruta 10. 
I mitt program blir det alltså korrekt, men frågan är om du markerade att det var en Husfaktura som skulle skapas när du skapade fakturan i eEkonomi? Om du går till Försäljning - Kundfakturor - klicka på fakturan - Öppna, ser du en markering i en ruta vid texten Husfaktura då? Ser du skattereduceringen som programmet isåfall räknat fram åt dig längst ner på fakturan? 
Det absolut lättaste är om du tar kontakt med oss på supporten till att börja med, det blir lättare eftersom vi då kan kika på det tillsammans i ditt eEkonomi och se vad som skett mer exakt, utefter det kan vi lättare hjälpa dig med hur det ska rättas.

2. Du kan ta bort momskoder på verifikationerna, det är dessa momskoder på kontot som knyter beloppet till den specifika rutan i momsdeklarationen. Om du till exempel går till Inköp - Leverantörsfakturor - klicka på en leverantörsfaktura som bokförts och klickar på verifikationsnumret för inköpet så kan du se momskoden knutet till kontot för ingående moms och eventuellt ta bort momskoden om beloppet inte ska tas med i momsdeklarationen. 

Hoppas detta kan hjälpa en bit på vägen, som sagt så hjälper vi dig gärna vidare med första frågan bara vi har mer information. 🙂 
Ha en fin dag!
/My 

1. Ja fakturan är en husfaktura, den räknar roten åt mig. 

Jag undrar om det är för att utbetalningen av roten sker en annan månad som min momsrapport missar detta? Jag deklarerar momsen varje månad. För den räknar bara på summan som betalats in till mig den månaden. Men jag betalar in momsen för hela arbetet samtidigt, inte först för momsen på kundens del och sen för momsen på roten. Jag kan absolut kontakta supporten och ta det vidare där.

3. En helt ny fråga har uppstått i samband med momsrapporten. Vid genomgång visade det sig att jag momsdeklarerat vissa fel under året och nu i efterhand gått in och ändrat mina momsdeklarationer så de ska stämma. Detta resulterar i att jag kommer behöva betala in extra moms i efterhand. Dessa momsdeklarationer kommer nu inte stämma med den momssumma som jag tidigare betalat in till skv. Kommer detta bli ett problem i momsrapporten? Att det som registrerats under momskontot som inbetalad moms till skv inte stämmer med summan av momsrapporten?

Hej!
Tack för återkoppling! 

1. Eftersom du har kontantmetoden så bokförs försäljning och eventuell moms på kundfakturor först vid betalningen och inte när fakturan utställs. Detta innebär att om kund betalar månad 1 och utbetalning från Skatteverket görs månad 2 så kommer momsen för kundens inbetalning med i momsrapporten på månad 1 och momsen för Skatteverkets del av fakturan på månad 2. 

2. För att kunna hjälpa dig korrekt vill jag dubbelkolla att jag förstått det rätt innan. 
- Har du ändrat momsrapporterna på Skatteverket så dessa momsredovisningar och momsdeklarationerna i eEkonomi har olika saldon? 
- Har du bokfört en annan summa mot vad du betalat till SKV eller hur ser det ut på konto 2650 i eEkonomi? 
Om jag gör ett enkelt exempel på en månads momsdeklaration där jag haft 2000 kr utgående moms (25%, ruta 10) och 1000 kr i ingående moms (ruta 48) så betyder det att jag ska betala 1000 kr till Skatteverket. När momsrapporten i eEkonomi bokförs krediteras konto 2650 - Redovisningskonto för moms med 1000 kr och detta ska bokas bort sen när betalning till skatteverket har gjorts. Detta innebär alltså att konto 2650 saldo bör stämma överens med de in/utbetalningar som görs/ ska göras till Skatteverket. 

Men återkom gärna igen med lite mer information så kikar jag på det igen. 🙂 
Ha en fin eftermiddag! 
/My