Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ElinMo
MEDLEM

När man inte får momsavdrag godkända

Vi äger två bolag. I det ena säljer vi olika produkter kopplat till säkerhetsbranschen samt genomför marknadsundersökningar. Då verksamheten i det andra lagts ner (var en webbshop) ville vi dela upp verksamheten så att vi får ett bolag som endast säljer produkter kopplat till säkerhet och ett renodlat marknadsundersökningsföretag. Då säkerhetsprodukterna drar in ett visst antal kronor och genererar vinst bedömde vi att dessa avtal var värda x antal kronor och att vi inte endast kunde "skänka bort dem" till det andra bolaget och vi skickade därför en faktura för att betala det värdet vi hade räknat ut. Sedan drog det ut på tiden att komma igång i det andra bolaget och vi skickade då en kreditfaktura för att det nya bolaget inte skulle behöva ligga ute med dessa pengar innan affärerna kom igång. Orginalfakturan skickades i mars 2023 och krediten i april 2023.
Vi fick nu i juli ett beslut från skattemyndigheten att de inte godkände moms på fakturan i april då affärerna endast bygger på muntliga avtal och inte skriftliga avtal. OK för oss för då "struntar vi i att fakturera" och skänker avtalen när affärerna kommer igång.
Dock hur bokförs detta - fakturan är ju krediterad.

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då fakturan är krediterad så bör ju debet och kreditfakturan ta ut varandra och momsen inte påverkas alls. Förutsatt att debet och krediten är skapade i samma momsperiod.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

ElinMo
MEDLEM

Hej

Problemet är att fakturan skickades i mars och momsen registrerades då (som sedan inte godkändes av Skattemyndigheten och därför nu fattat ett beslut om att denna moms inte får dras). Kreditfakturan skickades i april och momsen för den registrerades denna månad. Mitt problem är nu hur man rättar upp denna kreditfakturas moms.

Elin

Hej Elin,

Om orginalfakturan skickades i mars (utgående moms deklarerades) och kreditfakturan skickades i april (minskad utgående moms deklarerades) så tar ju dessa momsbelopp ut varandra. Därmed förstår jag inte riktigt din fråga. Har du möjlighet att utveckla lite mer vad det är du önskar hjälp med?

Vänligen

Pamela

ElinMo
MEDLEM

Det är just det som är problemet.
I vår bokföring är ju allt korrekt - momsen drogs av i mars och korrigerades med en kreditfaktura i april. Skattemyndigheten har däremot gått in och nekat momsavdrag för fakturan i mars - alltså måste jag betala in momsen för den månaden och eftersom jag redan har betalat den åter i april kommer jag då att få betala denna moms två gånger. Det handlar om drygt 145 tusen så om jag betalar denna moms två gånger blir det ju drygt 290 tusen kronor totalt som är en rätt så betydande summa för oss.

Min fråga är alltså om jag endast kan göra en rättelse i momsdeklarationen för april månad med hänvisning till att ett momsavdrag som inte godkänts i mars inte kan krediteras i april utan att även rätta bokföringen?

Elin

Hej igen,

Ok, så detta avser alltså företaget som mottog fakturan, inte företaget som skickade fakturan, och vi pratar därmed ingående moms. 

Då rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket (skriftligt, ej muntligt) och informera dem att du bokfört kreditfakturan i april och därmed redovisat en minskad ingående moms i den perioden, som alltså avser den moms som nekades avdrag för i mars.
Om Skatteverket anser att du istället ska lämna in rättelse i momsdeklaration ska det ju i såna fall göras för både mars och april månad och får då göras manuellt på Skatteverket. 

/Pamela