Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

När ska kostnaden tas - faktureringsmetoden

Hej,

 

vi använder oss av faktureringsmetoden och i dagsläget bokför jag alla fakturor baserat på fakturadatum, alltså kostnaden tas i den månaden fakturadatumet är. Undantaget de fakturor jag periodiserar (hyror, försäkringar, leasingbilar etc.).

 

Jag blev konfunderad idag då min kollega noterade att "nästan allt vi beställer kommer på faktura månaden efter, tas då inte kostnaden i fel månad så som vi hanterar det idag?". Han tycker alltså att man borde kolla på leveransdatum av vara eller tjänst när man bokför fakturan. Jag förstår hans tanke samtidigt så är det väl ändå standard att kostnaden tas i perioden fakturan kommer?

Det vore ett hästjobb att börja periodisera alla våra fakturor bakåt då vi har en mycket stor mängd. 

 

Vore oerhört tacksam för input!

/Therese

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag förstår vad din kollega menar, men sådana former av periodiseringar gör man bara i bokslutet inte under tiden räkenskapsåret är pågående. Så om ni kör med faktureringsmetoden så gör ni så som du gör redan, dvs bokför det baserat på fakturadatumet. Enda gången det kan vara nödvändigt att periodisera att man fått varorna innan man fått fakturan är vid bokslutet så att varukostnaden hamnar på rätt räkenskapsår, dvs en sorts upplupen kostnad. Så fortsätt att bokföra så som ni gör löpande, så kan det vara så att ni kan behöva periodisera det som en upplupen kostnad i bokslutet, inte annars. Här kan du läsa om hur man bokföra sådana händelser i bokslutet.

 

Ha det fint!

/ Josefine