Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vanadis
UTFORSKARE

Nolla förra årets skatteskuld?

Jag har upptäckt att skatteskulder står kvar i VISMA från föregående år, vilket innebär att skatteskulden blir förra årets skatteskuld + nuvarande i ruta B14. Kan jag nollställa de tidigare skulderna på något sätt eller borde jag låta det här vara? (All moms är så klart inbetald och bokförd korrekt) 

Allt gott!

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Har du fått slutskattsedel på "förra årets skatteskuld"? Där framgår vilket datum eventuell skatt ska vara betald/reglerad och därmed kunna bokas bort. Har du inte fått slutskattsedel pappersvägen kan du kontrollera om Skatteverket lagt ut slutskatt på ditt eller företagets skattekonto.

 

På slutskattsedeln kan du också kontrollera om beloppet stämmer och att preliminär F-skatt tillgodoräknats.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Javisst, jag har fått slutskattsedeln, ska kontrollera siffror i morgon. Tusen tack för svaret! Undrar om du även vet vilken typ av verifikation jag ska skapa för att nollställa skattekontot?  

Hej!

 

Du ska inte "nollställa" skattekontot i ett aktiebolag utan du ska bokföra händelserna på skattekontot under året och det saldo som är på bokslutsdatum ska stämma mot bokföringen. 

 

När det gäller slutskatten så är det lite olika när det regleras på skattekontot. Om det är så att du hade en skatteskuld i förra bokslutet per 201231 så kommer den att regleras först i mars 2022 och således ligger den kvar som skatteskuld i detta bokslut per 211231. Om det istället var så att du skulle få tillbaka skatt i förra bokslutet så borde de ha reglerats i december 2021 och då inte vara kvar i detta bokslut. 

 

Om du har problem med att stämma av skatteskulderna så kan det vara en idé att ta hjälp av en redovisningskonsult. Om du har bokfört skattekontot korrekt, lämnat in inkomstdeklaration som stämmer överens med bokslutet så borde det inte finnas några diffar och inget ska behöva bokas om.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Jag har enskild firma men det kanske är samma regler? Fick tillbaka på skatten 2021, men skatteskulden står kvar i bokföringen (jag trodde inte att jag behövde bokföra i skattekontot utöver de betalningar jag har genomfört). Ska förkovra mig och anlita en redovisningskonsult om jag inte klarar av att lösa det själv. 
Tack så mycket Lovisa! 

Nej, är det enskild firma du har så ska du inte bokföra skattekontot utan alla skattebetalningar går mot eget kapital, förslagsvis konto 2012.

 

Det finns ett bokföringsförslag som tömmer alla kapitalkonton och det gör du efter att bokslutet för året är klart då den verifikationen dateras den 1 januari året efter. Om du inte gjort den årsomföringen den 1 januari 2021 så gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Välj datum 210101 samt Bokföringsförslaget Omföring av ingående balanser på kapitalkonton. Nolla saldona på kontona 2012, 2013, 2018 samt 2019 och sen lägger du mellanskillnaden på konto 2010. Du ser i verifikationen vad det är för saldo på kontona så det är väldigt smidigt 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tusen tack Lovisa 😀🙏