Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ombokning av tidigare missat konto

Vid årsbokslutet ska checklistan bockas av och inför sista punkten med avstämning av konton hittar jag under "balansräkning" konto 1241 (Personbilar) där jag, vid tidpunkten som jag ägde en företagsbil, kontoförde dess värde men som jag senast nu upptäckte, inte har bokat undan.

(Intäkten för försäljningen bokfördes och momsen betalades in men konto 1241 glömdes bort)

 

Hur gör jag för att lösa detta? Måste jag gå in i tidigare år och rätta till det eller går det att lösa under nuvarande år?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få 🙂

9 SVAR 9
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej, 


Om jag förstår dig rätt så har du bokfört din tidigare företagsbil på konto 1241, sedan har du sålt denna bil och bokfört själva försäljningen och den utgående momsen men glömt boka bort värdet på konto 1241? 
Har du haft bilen upplagd som en inventarie i programmet? Ligger då bilen kvar som en anläggningstillgång under Bokföring - Anläggningstillgångar
Har du bokfört några avskrivningar under åren? 
När skedde försäljningen mer exakt? 

Återkom gärna med med information så tar vi det en vända till! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för att du tar dig tid! 🙂

 

Bilen var en leasingbil och månadskostnaden betalades fram till strax innan jag köpte ut den och sedan sålde den. Jag köpte alltså ut bilen från leasingföretaget (då Nordea Finans Sverige AB) och sålde sedan bilen.

 

Bokföringen gick till som följer:

2014-10-01

2440 Leverantörsskulder                Debet 81 395

1930 Företagskonto                        Kredit 81 395

 

2014-10-06

2440 Leverantörsskulder                Kredit 81 395

2641 Debiterad ingående moms    Debet 16 279

1241 Personbilar                             Debet 65 116

 

2014-12-06

3041 Försäljning tjänst 25%sv       Kredit 120 000

2611 Utg. moms på försäljn...         Kredit 30 000

1510 Kundfordringar                       Debet 150 000

 

2014-12-09

1510 Kundfordringar                      Kredit 150 000

1930 Företagskonto                       Debet 150 000

 

Säg till om det är något mer jag behöver ta fram..

Tack för din hjälp 🙂

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för att du tar dig tid! 🙂

 

Bilen var en leasingbil och månadskostnaden betalades fram till strax innan jag köpte ut den och sedan sålde den. Jag köpte alltså ut bilen från leasingföretaget (då Nordea Finans Sverige AB) och sålde sedan bilen.

 

Bokföringen gick till som följer:

2014-10-01

2440 Leverantörsskulder                Debet 81 395

1930 Företagskonto                        Kredit 81 395

 

2014-10-06

2440 Leverantörsskulder                Kredit 81 395

2641 Debiterad ingående moms    Debet 16 279

1241 Personbilar                             Debet 65 116

 

2014-12-06

3041 Försäljning tjänst 25%sv       Kredit 120 000

2611 Utg. moms på försäljn...         Kredit 30 000

1510 Kundfordringar                       Debet 150 000

 

2014-12-09

1510 Kundfordringar                      Kredit 150 000

1930 Företagskonto                       Debet 150 000

 

Säg till om det är något mer jag behöver ta fram..

Tack för din hjälp 🙂

Hejsan! 

Själva rättelsen fick jag information om från Skatteverket att Bokföringslagen inte innehåller några regler om hur fel som avser ett tidigare eller flera tidigare räkenskapsår ska rättas. Bokföringsnämnden har uttalat att fel som avser ett eller flera tidigare räkenskapsår ska rättas i den årsredovisning eller det årsbokslut som upprättas närmast efter det att felet upptäcktes. Du ska med andra ord inte gå tillbaka och rätta detta bakåt i tiden.

Däremot så funderar jag på bokföringen du ska göra nu i efterhand. Du har gått med vinst som ej bokförts, själva intäkten och momsen är redovisad och jag tänker att du inte gjorde några avskrivningar på bilen eftersom du ägde den en så kort period. Nedan kommer jag visa hur försäljningen av bilden skulle redovisats 2014 när den såldes, men eftersom detta är så långt i efterhand tycker jag det kan vara bra att kontrollera detta med din redovisningskonsult också. Skulle du inte ha någon så kan du på vår sida Hitta redovisningsbyrå själv söka efter redovisningskonsulter som dessutom använder Visma. 


Först och främst så har du registrerat försäljningen och intäkten, anar att det gått via en kundfaktura. Jag såg att du bokfört på ett konto 3041 som avser tjänster, detta skulle registrerats som en försäljning av vara. Nu är det ingen större fara eftersom både tjänster och varor (25%) rapporteras med samma summa och i samma fält på momsrapporten men för din statistiks skull kan det vara bra att veta. 

Konto Debet Kredit
1510 - Kundfordringar X  
3041 - Försäljning tjänst 25%sv   

 

X
2611 - Utg. moms på försäljn

 

X


Nästa bokning som skulle registrerats är för att visa försäljningen på inventariet/bilen, det kan se ut såhär om inga avskrivningar finns. Det är alltså denna som fattas.

Konto Debet Kredit
1241 - Personbilar   X
3973 - Vinst vid avyttring av maskiner och inventarier

 

X
30XX

X

 

Kontot 30xx ovan ska vara ett försäljningskonto utan momskod så inte beloppet registreras dubbelt i en momsrapport. 

Har du bilen inlagd som en anläggningstillgång eller andra inventarier som någon gång ska säljas så kan du följa vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång. Då får du instruktioner på hur du registrerar försäljningen steg för steg utan att göra några manuella verifikationer. 

Jag hoppas detta iallafall kan hjälpa dig en bit på vägen. Du får ha en fin dag! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen...

Vid en verifikation av detta slag som du föreslår säger visma ifrån då konto 3973 inte kan krediteras med någon summa (då kontot inte debiterats från början) och verifikationen kan inte skapas.

K 1240

D 3054

Dessa går igenom fint men jag behöver veta vad som sker och krävs av konto 3973 nu när inget belopp finns att boka undan. 🙂

 

Tack för hjälp.

Hej, 

Som sagt så var den lösning du fick av mig en lösning på hur du hade kunnat bokföra försäljningen 2014, men eftersom detta är så långt i efterhand är detta något jag fortfarande tycker du ska dubbelkolla med en redovisningskonsult. För att säkerställa att allt verkligen blir korrekt och riktigt gjort.
Däremot så tycker jag det oavsett låter märkligt att programmet skulle stoppa dig helt från att bokföra på konto 3973, speciellt av anledning om att det inte finns någon summa i debet. Försäljningsintäkten bokförs i kredit på detta konto eftersom det faktiskt är en vinst, det är inte för att kreditera eller bokföra "bort" en summa, hade det varit en förlust så bokförs det på konto 7973 i debet. Jag testade min lösning och mina verifikationer hos mig och det är inga konstigheter att bokföra dessa manuellt vad jag kan se men du får gärna återkomma med en bild på hur verifikationen du skapat ser ut samt felmeddelandet programmet visar när denna ska bokföras, så ska jag ta en titt på det igen. 🙂 

/My 

Det du verkar ha gjort är ju då att redovisa en för hög vinst på bilförsäljningen. Men jag har en följdfråga; vad var det för slags bil som du köpte/sålde. Var det en personbil, d.v.s ingen lastbilsregad med lastutrymmet frånskilt från kupen, så har du även lyft moms på inköpet vilket isf var helt fel. Man får inte lyfta moms på inköp av personbilar förutom i körskolor, taxi och begravningsbyrå. Men det beror ju på vilken typ av bil det är som sagt. 

I och med att det här var 2014 så kan man ju normalt sett inte rätta det i år, hade funkat ifjol. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta är/var bilen jag köpte ut från leasing för att sedan sälja den direkt efteråt.

 

 

IMG_7006.JPG

 

 

Ah, lastbilsregad men ur momssynpunkt en personbil. Du skulle alltså inte lyft moms på inköpet och inte tagit ut moms på försäljningen. Vilket då är dubbelfel. Sedan så har du ju också redovisat för högt resultat då hela försäljningspriset är bokat som omsättning och bortbokningen av anskaffningen har inte sänkt resultatet. 

Så frågan är ju hur du rättar det här på ett korrekt sätt?  Frågar man Skatteverket så skall du då rätta den momsperioden för inköpet och betala tillbaks den momsen. Den moms du tog ut på försäljningen är knivigare då köparen kanske ha lyft den. Vilket inte är säkert om deras redovisare gjort rätt. Men hur man skall få till det vete katten. Allt skall dock bokföras nu då du hittade det men rättas hos Skatteverket på rätt perioder. När det gäller vinsten så bör man ju inte rätta en så gammal deklaration. 

Sedan så kan du ju så klart bara boka bort tillgången som en förlust och hoppas att ingen kommer och frågar något, vilket så klart är rätt osannolikt att någon gör. Det är då inte rätt men en praktiskt lösning som man så klart kan göra. Hur jag skulle gjort tänker jag inte avslöja 😉 utan överlåter beslutet till dig. Lycka till!