Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

annaolsson
UTFORSKARE

Omföra intäkt till föregående månad

Hej, jag vet inte vad jag ska fråga riktigt, har suttit och försökt följa min kollegas bokföring hela dagen utan att få ordning på gången. Hon har såklart försökt förklara, men jag tycker att det ser ut som att intäkten blir dubbelt bokförd.

Exempel: vi fakturerar vår kund i början av december, men vill ha intäkten på november.
Jag vill då sätta fakturadatum till 31/11 och öka på antalet betaldagar till vår kund, men kollegan vill att vi bokar om intäkten, för det blir enklare?

Vi har konto 3090 förändring av pågående arbete - men kan jag boka 'tillbaka' en intäkt till en tidigare månad, löpande under året?

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Nej, sätta tillbaka fakturadatum ska man inte göra.

 

När man kör månadsavslutet så får man göra manuella bokningar. 

Du gör enligt följande:

Innan du avslutar november så periodiserar du intäkten med följande bokning

Debet 1790 och kredit 3090 - Endast försäljningsbeloppet, ingen moms.

 

När du sedan kommer till nästa månadsavslut så vänder du tillbaka fg månads bokning Debet 3090 och kredit 1790, därefter bokar du upp den nya intäkten som ska periodiseras. 

Tack för svar, det låter ändå märkligt för mig att låta periodiseringen ligga över hela månaden, blir det inte tokigt på 30-kontona då?
Är det ett vanligt arbetssätt?
(Jag skulle i så fall vilja periodisera per den siste och vända tillbaka den per den första.)

Det är ju en smaksak. Jag föredrar att gå igenom alla periodiseringar i samband med att jag gör månadsavslut och avstämningar för att ha en fast rutin.