Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AB Konsult
UTFORSKARE

Omföra resultat nytt räkenskapsår

Hej, 

Nu är jag klar med bokslut och årsredovisning för 2024, alla UB från 2024 ser ut att ha uppdaterats som IB i 2025 års räkenskap i Visma eEkonomi. Jag har inte satt av något till periodiseringsfond och har inte heller beslutat om några utdelningar. Måste jag ändå göra ombokningar i flera steg, dvs före och efter bolagsstämman?

/AB Konsult

2 SVAR 2
AB Konsult
UTFORSKARE

Tillägg till ovan: jag har även balanserat resultat från 2023, behöver det ombokas 2025?

Hej,

Om det inte beslutats om utdelning eller ingen avsättning till periodiseringsfond gjorts är det enbart föregående års resultat samt årets resultat som behöver omföras.

Saldot på konto 2099 omförs till konto 2098 Föregående års vinst/förlust första dagen i det nya räkenskapsåret. Efter bolagsstämman omförs saldot på konto 2098 till konto 2091 Balanserat resultat (om utdelning var aktuellt så bokförs det beloppet på 2898). 

Är osäker på vad du menar med "balanserat resultat från 2023". Om du menar att resultatet för 2023 ligger kvar på konto 2098 bör det omföras till konto 2091.

Här kan du läsa mer om detta:
https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-foregaende-ars-resultat/ta-p/176754

Önskar dig en fin dag!

Pamela