Hej.
Varning för lång text 😁
När jag skall genomföra ”omföring av ingående balanser på kapitalkonton” får jag problem med skattekontot, det är första gången som jag nollar det så jag antar att det är därför. Det kanske inte går att göra nu för att jag inte gjorde det förra året? Hade tidigare vismas program för enskild firma loklat på dator och då var detta inget jag behövde göra så missade det förra året.
Företaget är en enskild firma och har gått med vinst. När jag skapar verifikation med bokföringsslaget ”Omföring av ingående balanser på kapitalkonton” får jag upp siffror på positionerna (påhittade siffror i exemplet nu)
2010 Eget kapital +160000
2012 Avräkning för skatter och avgifter +412000
2013 Företagarens eget uttag av pengar +620000
2018 Övriga egna insättningar -120000
2019 Årets resultat, delägare 1 - där är det tomt i fältet
För att nolla kontona sätter jag de poster som har positiva siffror på Kredit och de med negativa siffror på Debet? Det blir en diff då som jag antar kommer från att det inte är något värde på 2019. Hur kan man hitta och åtgärda det? Jag har gjort ”Bokföring av årets resultat” den 31/12-24 samt bokfört Förra årets resultat den 1/1-25
/mange
Hej och välkommen till forumet!
Det bör inte spela någon roll att konto 2012 inte nollats tidigare utan då bara tar man det ackumulerade saldot på kontot. Mycket riktigt så ska de belopp som är positiva läggas i Kredit och de belopp som är negativa läggas i Debet.
Du nämner att det inte finns något värde på 2019, det kan vara pga att du bokfört förra årets resultat den 1/1-2025. Var den konteringen 2019 Debet och 2010 Kredit?
Om du har möjlighet att skicka en skärmbild av balansrapporten 2025 (ta bort känslig info) så är det enklare att se vad som kan vara felet.
Vänligen
Pamela
Hej
Tack för svar.
Jag hittar bara att jag kan skapa Balansräkning, är det likvärdigt?
Aha, jag förstod det som att man skulle bokföra "årets resultat" 31/12-2024 och sedan bokföra "Förra årets resultat" den 1/1-2015 när jag försökte läsa på. 2019 är Debet och 2010 är Kredit på "bokföring av förra årets resultat" och den är gjord 1/1-2025
/mange
Hej
Ja balansräkning och balansrapport är samma rapport så den går bra att bifoga.
/Joachim
Hej
Jag kunde inte ladda upp bild på skärmdumpen, får felmeddelande "Du har inte tillstånd att ladda upp bilder"
Går det att lösa på annat vis?
/mange
Hej @MagnusE
Jag har precis gjort en justering i systemet så nu ska du kunna ladda upp din bild.
MVH Tinna
Tackar
Jag har dock ingen aning om hur ni skall kunna läsa något på denna lilla bild 🙈
Hej
Bilderna är klickbara och går att få upp i fullskärm så det gick utmärkt för mig att läsa bilden 🙂
Du gör följande kontering för att att bokföra om det egna kapitalet. Obs bry dig inte om att visa av mina konton heter något annat det är själva kontonumret som är det viktiga.
/Joachim
Tack så hemskt mycket för hjälpen!!
/mange
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.