Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Katrin
MEDLEM

Omföring av kostnad till föregående år.

Hur ska jag göra med en kostnad för friskvårdsbidrag år 2021. Den betalades i jan 2022. Vi har bankkoppling och kontantmetoden. Hur ska jag göra för att få kostnaden på rätt år dvs 2021?

 

6 SVAR 6
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Man får bokföra upp det som en leverantörsskuld ( om det är en faktura som betalats via företaget ), dvs mot ett skuldkonto i kredit och mot lämpligt kostnadskonto samt moms i debet i 2021. När ni sedan betalar det i 2022 så bokför man det mot sitt skuldkonto så att skulden tas bort. Ett exempel kommer nedan:

 

2021

 

2440 med 5 000 i kredit

76XX med 4 717 i debet

2541 med 283 i debet

 

2022

 

193X med 5 000 i kredit

2440 med 5 000 i debet

 

På så sätt får du in kostnaden i rätt år, men betalningen blir bokförd i nästa år. Det går också bra att använda konto 2890 istället för 2440 om man hellre vill redovisa det som en övrig kortfristig skuld istället för en leverantörsskuld.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej Josefin,

För att göra frågan lite mer komplicerad, så har Katrin betalt friskvårdskostnaderna direkt till Sats och sedan betalt från företagskontot till sitt privata konto. Hur ska vi då kontera kostnaden?

 

Hej igen!

 

I sådana fall så gör du fortfarande på samma sätt, men för friskvårdskostnaden så kan du använda kontot som är skuldkonto till aktieägaren ( antar att Katrin är det? ) alternativt skuldkontot för anställda om hon inte är aktieägare. Bokföringen i sig blir densamma, förutom att man då byter ut 2440/2890 som jag föreslog innan. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej igen Josefin!

Hittar inte momskontot 2541, ska det möjligen vara 2641?

 

/Lennart

Hej igen!

 

Ja precis det är 2641 ingående moms, ber om ursäkt för mitt felaktiga knapptryck! Hoppas du inte letat allt för mycket i onödan. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

 

Tack Josefine,

Det fungerade, så tack för hjälpen!