Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Osäker kundfordran

Hej!

Jag har en kundfaktura som ligger hos kronofogden/tingsrätten och det kommer troligtvis inte att hända något i år med denna.

 

Hur gör man i bokslutet? Skall den bokas från 1510 till 1515? Hur gör man i så fall detta?

Beloppet är 37.725 ink moms.

Hur gör jag med momsen i så fall?

 

Skall den i så fall vändas tillbaka från 1515 till 1510 år 2023?

 

Mvh

Gunilla

 

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om du går in på fakturan och fliken Åtgärder finns rutinen Registrera kundförlust. Där får du alternativen Befarad kundförlust och Konstaterad kundförlust och ska ange datum. Jag antar att du först ska registrera fakturan som Befarad kundförlust i bokslutet. I detta alternativ påverkas inte momsen utan bara nettoförsäljningen.

 

Därefter låter du registreringen vara tills statusen ändras, endera att kundförlusten konstateras eller att du får betalt. Om fakturan blir en konstaterad kundförlust återföres momsen.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för snabbt svar RoffaK!

Det var bra beskrivet och lätt att följa.

Mvh

Gunilla

 

Hej igen!

Om jag redan har registrerat kunden som befarad kundförlust i år och kunden betalar i januari, skall man då lyfta tillbaka fakturan till konto 1510 innan man registrerar inbetalningen eller ............

 

Mvh

Gunilla

Hej

 

Nej det behöver du inte göra. Du registrerar inbetalningen som vanligt och sedan sköter systemet återföringen av den befarade kundförlusten.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Stort Tack Roffe!

 

Mvh

Gunilla