Hej, ska göra överavskrivningar och för första gången har vi Pågående nyanläggningar som vi inte börjat skriva av på än (ca 354000 kr), när jag kollar i Visma Anläggningsregister så räknar programmet inte med de pågående nyanläggningarna i underlaget, varför? Ska de inte vara med eller har jag någon felaktig inställning i Visma Anläggningsregister?
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Om de är pågående så är de inte aktiverade ännu, dvs tillgången är inte tagen i bruk och därmed ingen avskrivning ännu. Så snart tillgången är tagen i drift (aktiverad) så bokas den bort från pågående nyanläggning till rätt konto för tillgången och då påbörjas även avskrivningarna. Det året den blir aktiverad så kommer den med i underlaget för överavskrivning.
//Carina
Hej, tack för svar, hade även ställt samma fråga till Simployer (f d Tholin & Larsson) och fick nyss följande svar av dem: "Skattemässigt gäller att för att man ska få påbörja skattemässiga avskrivningar så ska ett inventarium vara anskaffat (Utgångspunkten är att det ska vara levererat)", vi har ju anskaffat och fått inventarierna levererade men de har inte blivit inkopplade ännu men då borde jag ju kunna ta med dem i underlaget enligt Simployer i alla fall.
Hej!
Jag hoppar in i din och Carinas tråd för att du skall få svar. Tack så mycket för att du delar med dig av ditt svar du fått från Simployer. Jag instämmer med Carinas svar kring att det beräknas ingen avskrivning förrän den tagits i bruk vilket man kan läsa om här. Där står det följande:
"Avskrivningen på maskiner och inventarier ska påbörjas det år som de tas i bruk av företaget. Avskrivningen på byggnader ska, om byggnaden redovisas i balansräkningen, göras även om byggnaden inte har tagits i bruk av företaget."
Om man tittar på andra meningen, så verkar det som att avskrivningar kan göras på byggnader även om de inte tagits i bruk. Detta gäller dock planenlig avskrivning, men principerna bör vara samma. Så om din pågående nyanläggning gäller en byggnad så är det mycket möjligt att Simployer har helt rätt. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för vägledning kring detta, så du kan dubbelkolla vad som är korrekt.
Du får gärna återkomma om du får ett svar från Skatteverket som kan hjälpa andra med liknande funderingar.
Ha det fint!
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.