Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fysioguiden
UTFORSKARE

Överflytt från enskild firma till befintligt aktiebolag

Har både enskild firma (utan momsplikt) och ett aktiebolag (med momsplikt). Båda är konsultbolag utan några större utgifter. Önskar nu föra över verksamheten i firman till aktiebolaget. Hur gör jag vid överflytt för att allt ska bli korrekt? Gärna praktiska tips.

 

1. Planerar sälja alla tillgångar (inkråmet) till bolaget. Hur bokförs detta?

2. Sedan göra ett bokslut i enskilda firman och avregistrera denna. Hur bokförs detta? Har ingen periodiseringsfond eller expansionsfond i firman att ta hänsyn till.

 

 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 

Fråga 1. Planerar sälja alla tillgångar (inkråmet) till bolaget. Hur bokförs detta?

 

Svar: När den enskilda firman säljer tillgångarna eller inkråmet som det även kallas till aktiebolaget så överförs tillgångarna genom att du krediterar tillgångarnas/inkråmets skattemässiga värde i den enskilda firman och gör motsvarande dvs. debiterar samma belopp i aktiebolaget. 

Eftersom jag inte riktigt vet vilka tillgångar du ska sälja så skickar jag med två trådar som jag tror gör att du hänger med på hur du bokföra - Försäljning av inkråm när företaget upphör och Bokföra köp av inkråm

 

Fråga 2. Sedan göra ett bokslut i enskilda firman och avregistrera denna. Hur bokförs detta? Har ingen periodiseringsfond eller expansionsfond i firman att ta hänsyn till.

 

Svar: När du har avvecklat din enskilda firma ska du avregistrera de funktioner som du haft som företagare hos Skatteverket. I Skatteverkets checklista på skatteverket.se kan du som har enskild näringsverksamhet se vad du behöver göra när du har bestämt dig för att avsluta ditt företag.

 

Det finns en hel del information på nätet som jag tror och hoppas att du kan ha nytta av. Skatteverket har en sida som heter avsluta enskild näringsverksamhet där du får tips och delvis hjälp med bokföringen. I ditt fall kommer du, vad jag förstår, att sälja inkråmet till ditt aktiebolag men jag rekommenderar ändå att gå kikar på det som Skatteverket skriver. Här finns både en checklista, ett inspelat webbseminarie samt möjlighet att boka in sig på ett webbseminarie. 

/Tinna

 

 

Tack för svar Tinna 🙂 Har läst på skatteverket och sett deras film. Skulle vilja uppdatera enligt nedan: 

 

För firman gäller följande: Jag är godkänd för F-skatt, har ingen anställd personal, bedriver ingen handel inom EU, inget kassaregister, inget ombud, inte registrerad för punktskatt. Har inga obeskattade reserver (periodiseringsfond, expansionsfond). Har inget inventarium. Har endast tillgångar i form av pengar på ett bankkonto. Där finns pengar för att betala egenavgifter, skatter samt vinst. Inga skulder. 

 

Så här tänker jag processen.

 

Under innevarande år:

1. Avregistrera mig för F-skatt på verksamt.se

2. Nolla bankkontot i enskilda firman. Ta ut samtliga pengar från bankkontot i enskilda firman med privat uttag och bokför på konto 2013.

3. Ändra preliminär inkomstdeklaration på skatteverket.se

4. Utför årsbokslut. Något att tänka på vid bokföringen vid sista årsbokslut? 

 

Året efter avslut:

5. Lämna NE-bilaga och inkomstdeklaration 1. 

6. Betala egenavgifter och skatt enligt slutskattebesked.

 

Har jag missat något i processen eller något om bokföringen? 

Du tänker helt rätt och det är ett avslut som absolut funkar. Tänk på att avregistrera dig i god tid före 1231 då skatteverket ofta har lång handläggning och du blir inte avregistrerad förrän dom har gjort det, oavsett när du skickade in ärendet. Lycka till!