Hej,
Jag har i oktober bytt bokföringsprincip från kontant till fakturametoden. Detta har skapat en övergångseffekt i oktober, där periodiskt återkommande fakturor kostnadsförts dubbelt, exempel:
oktober 30: betalat och redovisat 10000 kr för september (enligt kontantmetoden)
oktober 31 - gått över till faktureringsmetoden
oktober: redovisat 10000 kr för oktober (enligt faktueringsmetioden)
I redovisningen ser det ut som att det är 20 000 kr i kostnad i oktober. Hur justerar jag bort deta?
Du måste då backa den ena bokningen. Hur du gör det beror ju på vilket program du använder.
Det är väldigt viktigt att hålla isär vilka fakturor man lägger in om man byter metod, som du märkt.....
Tack,
Men hur blir det då? Om jag backar den ursprungliga fakturan, så får jag en differens på bokföringskontot 1920 den betalades ifrån, och motsvarande bankonto. Pengarna betalades ju de facto ut, så är det helt rätt att backa?
Hur du backar beror ju rätt mycket på från vilket datum du redovisar faktureringsmetoden.
Som jag tolkar det så skall man endast lägga in de fakturor som kommer efter datum för metodbyte i reskontran. Dom som ankom för datumet hanterar man som kontantmetod, d.v.s ingen reskontra. Om man byter vid bokslutsdatum så kan ju dom fakturor som man bokar upp per bokslutet läggas in i reskontran då även det blir korrekt... Under löpande år så gör man inte så...
Bäst är väl att du i ditt fall krediterar fakturan i reskontran, d.v.s. backar den och bokför den händelsen samma månad som du bokade upp den....
Och som sagt, här gäller det att ha tungan rätt i mun när man hanterar fakturorna så att det inte blir dubbelbokat.... Och du har ju uppenbarligen inte bokat betalningen av fakturan i reskontran för då skulle ju inte 1920 ha stämt heller.....Så det är viktigt att du kollar så att det här är den enda som är/blir dubbel. Lycka till!
Hej
Kan det vara så att det du bokfört den 30/10 är betalningen av den kostnad som är bokförd enligt faktureringsmetoden i oktober?
Om så är fallet så skall du korrigera den händelen som är bokförd enligt kontantmetoden så den enbart blir bokförd på detta sätt
1930 Kredit
2440 Debet
/Joachim
Moms redovisas inte - ideell förening.
24-10-30
Hyra betalas i oktober för september 2024. Bokförs med kontantmetoden, eftersom det var 30 dagars betalvillkor. Fakturan kom 24-09-30.
1920 kredit 10000kr
5010 debet 10000kr
24-10-31
Byte till faktureringsmetoden
24-10-31
Faktura för hyra i oktober kommer. Bokförs enligt fakturametoden.
2440 kredit 10000kr
5010 debet 10000kr
24-11-31
Fakturan för hyra i oktober betalas, 30 dagar efter mottagande Bokförs enligt fakturametoden.
1920 kredit 10000kr
2440 debet 10000kr
24-11-31
Faktura för hyra i november kommer, osv...
Enligt denna modell har vi oktober
1920 -10000 kr
2440 -10000 kr
5010 20000 kr
Det är detta jag inte får ihop.
Jag antar att det jag egentligen vill göra är att flytta kostnaden av den dubbla hyres-kostnaden för oktober till början av räkenskapsåret egentligen? Kontantmetoden ger ju alltid en tidsmässig förskjutning och periodiseringsproblem i januari & december (vid kalenderår). Det rätta borde väl vara att att ha denna dublett i januari, då det inte kostnadsfördes någon hyra (eftersom den bokades i december som leverantörsskuld) och nästa hyra betalades och bokades först i februari.
På helåret blir det ju rätt ändå, men frågan är hur jag får det att bli rätt månad för månad.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.