Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Period & År Avstämningsdiff på konto 1210 i balansavstämning

Hej

Helt ny på detta, men när jag går in på balansavstämning i period & År har jag en avstämnings diff på konto 1210 på 52698 SEK någon som kan hjälpa mig hur jag skall boka bort/om denna diff. Jag har 64876 SEK på Konto 1211.

 

mv

Gunilla

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

Har du lagt in dina inventarier i Anläggningsregistret i eEkonomi? Stämmer beloppen där med de bokförda beloppen eller är det moms med nånstans? Är det så att du manuellt lagt in inköp på 1211 men kopplat till en inventarietyp som anläggningsregistret "anser" ska vara 1210? Eller har du gjort manuella avskrivningar som hamnat fel? Det går tyvärr inte att svara på din fråga utan mer kött på benen. 

Hej och tack för svar!

Jag har lagt in inventarierna i anläggningsregistret. Beloppen stämmer med de bokförda beloppen och även momsen, Jag har lagt in på konto 1211 ( vet inte om det är fel konto), Jag vet inte om inventarietyp som anläggningen anser skall vara (kameror) 1210? Avskrivningarna skall göras en gång om året och har inte gjorts ännu.

Hoppas att du förstår hur jag menar.

Mvh

Gunilla

 

 

OK då har vi lite mer att gå på. Om alla inköp avser kameror bör du i Anläggningsregistret använda tillgångstyp Inventarier, och i bokföringen kontera inköpen ex moms (förutsatt att du är momsregistrerad såklart) på konto 1220 vilket är det konto som gäller för Inventarier - 1210 avser mer maskiner i tillverkningsindustri och dylikt. 

Så om du flyttar över ditt saldo på 1211 till 1220 blir det mer korrekt, förutsatt att du också väljer  tillgångstyp Inventarier i Anläggningsregistret. Då kommer också ackumulerade avskrivningar att samlas på 1229.

Men frågan är ändå varför beloppen diffar. Ligger alla dina inköp bokförda på samma konto 1211? Har du något bokfört på 1210? Har du något bokfört som inte är inlagt i Anläggningsregistret? Kolla noga att det är samma belopp bokfört som reggats där  på varje enskild tillgång. 

 

Hej och tack för svar! 

Nu har jag kommit en bit på väg men har fortfarande ett problem. Har ändrat i anläggningsregistret till inventarier och två stycken gick över rätt men inte den tredje som ligger kvar på konto 1210  med belopp på 25.998sek. Jag får fortfarande avstämningsdifferens på det beloppet. Vet du hur jag löser detta?

Mvh

Gunilla

Klickar jag på vågen på detta belopp i Period o År så får jag upp "Skapa bokslutverifikation" 1210 d och 1219 K. Vilket är helt tokigt Jag har kollat att allt ligger nu på 1220, det är bara den på 25,998 SEK som spökar.

mvh

Gunilla

Den post som ligger på 1210 i huvudboken får du boka om manuellt till 1220. Du kan göra det med en korrigeringsverifikation från den ursprungliga verifikationen.