Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VeronicaO
UTFORSKARE

Presentkort till avgående styrelseledamot

Hej,

En av våra styrelseledamöter (aktiebolag) ska sluta efter 10 år. Han har inte tagit emot någon ersättning under åren och vi ska ge honom ett presentkort på 10 000 kronor samt blommor.

 

  • På vilket konto ska detta bokföras?
  • Ska vi uppge detta som en ersättning till en styrelsemedlem vid nästa årsbokslut?

Tack på förhand och hoppas ni alla får en härlig sommar! 😎

4 SVAR 4

Skulle nog påstå att det blir en skattepliktig förmån och då räknas som lön med arbetsgivaravgift. Så vitt jag vet så är 10 år ingen lång tid enligt skatteverket. 

Finns lite läsning här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.9/323999.html

 

Lycka till!

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Här kan det troligtvis finnas olika tolkningar...

 

Vi kan börja med informationen i årsredovisningen avseende ersättning till styrelse. Där ska redovisas kontanta ersättningar i form av lön samt eventuella pensionsavsättningar. En gåva i samband med avslutat uppdrag är därför inget som ska redovisas.

 

Sen är frågan om man kan likställa styrelseledamot med anställd även om ledamoten inte har erhållit något arvode. Om det kan likställas med en anställning så kan man ge en skattefri gåva i samband med att uppdraget avslutas, därmed borde presentkortet kunna bokas som intern representation på konto 7631 eller övriga personalkostnader på 7690.

Eftersom man numer inte kan vara styrelseproffs och fakturera sina styrelseuppdrag som en konsulttjänst så borde de uppdragen vara likställda med anställning även om de naturligtvis inte har samma skyddsnät och andra förmåner som de "vanliga" löntagarna i företaget har.

Nu är detta min personliga tolkning, Skatteverket kanske ser på saken på ett annat sätt.

 

//Carina

Kikade lite mer och då uppdraget varat i mer än 6 år så gäller i princip samma regler som för anställda. Vilket innebär skattefrihet vid födelsedag 50 år eller högre (jämna endast dock), vid längre anställning dock minst 20 år... Finns lite att läsa även här som då är ett inlägg som stämmer överens med vad jag har lärt mig. https://lawline.se/answers/kan-en-stiftelse-ge-en-styrelseledamot-en-minnesgava-skattefritt

 

VeronicaO
UTFORSKARE

Tack för era svar, båda var till hjälp 😃
Trevlig helg!