Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MrsRobinson
MEDLEM

Programmet stökar till grundboken

Ställde först mina frågor till supporten men de hänvisade mig hit. Bokför enligt kontantmetoden, inte faktureringsmetoden.

Jag tror det finns en bugg i programmet. När jag makulerade två fakturor, eftersom kunderna inte skulle fakturerats, så uppstod plötsligt sex verifikat för detta. Det borde väl inte uppstått något? Klickade på "Ångra faktura".

En annan fråga. Nu bokförde den automatiskt mot konto 3044. Jag kan inte välja vilka konton den ska bokföra mot? Vi har lagt upp egna konton. Eller måste jag göra korr ver för när de börjar betala?

Ver nrBeskrivningKontoDebetKredit
1Betalning från XXX,
250051
3044750 
  1930 750
2Inbetalning från XXX, 2500283044 750
  1930750 
3Kvittning XXX,
250051 mot 250028
1930 750
  1930750 
4Betalning från YYY,
250052
3044750 
  1930 750
5Inbetalning från YYY, 2500103044 750
  1930750 
6Kvittning YYY,
250052 mot 250010
1930 750
  1930750 

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Alt tar ut varandra och påverkar inte något. Det verkar vara 4 fakturor inblandade 

250010

250028

250051
250052 

Så jag skulle säga att systemet skapat två kreditfakturor när du ångrade fakturan (Rätt sätt att hantera det på) Dessa har sedan kvittat mot varandra.

Så det är bara att låta det vara som det är allt blir plus/Minus noll.

/Joachim

MrsRobinson
MEDLEM

Har inga problem med att den skapar en kreditfatura och är med på att det inte påverkar några kontosaldon, men den gör bokföringen grötig. Förstår inte varför den skapar verifikat. Den skapar ju inte några när jag fakturerar. Hade hoppats det var något fel från min sida jag kunde stänga av. Aja, tack för svaret

Hej

Du har krediterat fakturorna och när man krediterar en faktura och kvittar fakturan mot kreditfakturan så måste det skapas verifikationer. Detta för att visa vad som hänt med dels de felaktiga fakturorna och med kreditfakturorna.

Det du kunde gjort som inte skapar verifikationer är att ångra fakturan. Då plockas bara fakturan bort utan att det sker något mer.

/Joachim

Nej, som jag skrev har jag klickat på alternativet "Ångra faktura" under knappen för åtgärder.

Det låter jättemärkligt för jag gjorde två exempel i mitt eget system (En ångring och en kreditering) och jag fick inga verifikationer alls när jag ångrade fakturan men fick 4 verifikationer när jag krediterade en faktura och kvittade den mot fakturan.

Frågan gäller eEkonomi antar jag?

I så fall får jag nästan be dig ringa in till vår support så någon får skärmdela med dig för jag kan inte återskapa detta problemet hos mig.

Sedan så går det inte att backa ångra detta om det redan är gjort men kan vara bra att undersöka detta oavsett.

0470 - 70 62 00

Har spelat in det nu. Har du en mejladress jag kan skicka det till? knowledgeteameaccounting@... eller någon annan? Testade också att kreditera fakturan. Då fick jag återigen samma tre verifikat.

Hej

När du krediterar en faktura så skall du få 3 verifikationer (En för fakturan, en för kreditfakturan och en för kvittningen/Matchningen) så det är inget konstigt.

Vi har ingen mailadress i forumet och det är inte mig detta skall gå igenom om det är en bugg utan då vill jag att du ringer in till vår support, skärmdelar så de kan se vad som sker och sedan läggs det upp ett ärende i våra system som skickas till produktägare, tekniker, eller utvecklare.

Så ring in på telefonnummer 0470 - 70 62 00 

/Joachim

MrsRobinson
MEDLEM

Har spelat in det nu. Har du en mejladress jag kan skicka det till? knowledgeteameaccounting@... eller någon annan? Testade också att kreditera fakturan. Då fick jag återigen samma tre verifikat.