Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Råkade bokföra enligt fakturametoden

 

Jag driver en enskild firma och ska bokföra enligt kontantmetoden enligt skatteverket, men upptäckte nu att jag råkade köra fakturametoden på en leverantörsfaktura. Jag bokförde leverantörsfakturan på fakturadatumet (2019-0-19) och bokförde betalning av fakturan några dagar efter (2019-08-23) när pengarna hade dragits från mitt konto (mitt egna konto och inte förtagskontot). Jag har Visma E-ekonomi Bas.

Efter att ha läst på lite så tänkte jag nu rätta till felet genom att skapa en "korrigeringsverifikation" där jag korrigerar kontona; 

2641 - Debiterad ingående moms

4000 - Inköp av varor från Sverige

 

Det går inte att bocka i rutan korrigera för konto ”2440 – Leverantörsskulder” i programmet.

Summa kredit motsvarar 1057 kr, så jag får en differens på 1057 kr. Jag undrar då om jag i första hand ska bokföra 1057 kr i debet under konto 2440 för att korrigera leverantörsfakturan och sedan korrigera inbetalningen med 1057 kr under konto 2440 i kredit så att de tar ut varandra. Och efter det bokföra som vanligt enligt kontantmetoden då. Gör jag rätt på detta sätt?

  

Tack på förhand!

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Har du bokfört fakturan och betalningen på samma månad?

Om svaret är ja så tycker jag inte att du ska hålla på med rättningsverifikat. Hade varit annat om fakturan med momsavdrag hamnat i en månad och betalningen i en annan månad. I det fallet hade du fått ett fel eftersom du gjort avdrag för momsen en månad för tidigt.