Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

alfredenglund
MEDLEM

Rätta fel i bokföring

Hej, jag har precis rättat fel i min bokföring som tyvärr är i bokslutet för 2022. Jag har rättat dom som man ska, det datum dom upptäcktes. Jag undrar dock, kommer inte det här påverka min momsdeklaration för den här månaden och detta bokslut. Hur går jag tillväga? Jag har i alla fall mina korrigeringsverifikationer nu.

Ska jag lämna in ny inkomstdeklaration för 2022, och ny momsdeklaration för berörda månaden? till skatteverket?

Min tanke då är ju att inkomstdeklarationen och momsdeklarationen inte kommer stämma överens med årsredovisningen för 2022?

Mvh

Alfred

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om momsredovisningen och reultatet för 2022 påverkats så skall du lämna in nya deklarationer för båda två. Jag skulle rekommendera att du kontaktar skatteverket angående detta först.

/Joachim

Tack för ditt svar! Jag hörde av mig till dom och dom sade att jag ska lämna in ny inkomstdeklaration och momsdeklaration.
Men hur blir det i mitt nuvarande bokslut, felen är 2022 men rättas nu 2024 det påverkar ju mitt bokslut. Hör löser jag detta?

Hej

Menar du att du rättar till det i 2024? Har inte rättningarna gjorts i året 2022?

/Joachim

Hej,
Felet är ju i 2022, och om jag gör en rättningsverifikation nu så hamnar ju självaste rättningsverifikationen 2024-10-22(då man uppför rättningen då man upptäckte den, man får ju inte ändra i låsta perioder), vilket belastar oktobers momsdeklaration och bokslutet för 2024?

Hej

Det går att låsa upp och rätta det i 2022. Det är detta du måste kolla med skatteverket och bolagsverket vad de säger om vilket år du skall rätta till detta i. 

Säger de att det skall rättas i 2022 så skall du göra precis det och göra om momsdeklaration och årsbokslut i det året.

Säger de att du får lov att rätta det i 2024 så kommer det påverka momsdeklarationer och resultatet i 2024.

/Joachim

Hej igen,

Jag fick svar från skatteverket att jag kan rätta det nu i oktober 2024, och sen lämnar jag in ny oss deklaration i januari för oktober-december 2024. Tack för din hjälp!

Hej

Toppen att det löste sig så. Vilket är det enklaste.

Varsågod