Hej!
Jag har lyckats göra fel och missat att boka upp inbetalningar till skatteverket för skatte/moms på mitt skattekonto.
Så jag undrar hur jag ska rätta till det nu i efterhand? Kan jag boka upp alla dom på engång?
För nu ser du ut som jag har fodringar på skatteverket för det ligger för mycket pengar på 1630.
Med vänlig hälsning,
Oscar
Du kan rätta upp det nu i efterhand, men ha tydliga underlag som verifikation. Förslagsvis utskrifter från skattekontot där du markerar de poster som du bokar, samt skriver och förklarar på underlaget.
Okej, hur skapar jag själva upprättningen i efterhand isf?
Skapar vara en manuell skattehändelse och lägga totala beloppet från alla betalningar i den?
Måste jag inte koppla det till händelsen på företagskontot när jag gjort betalningarna?
Jag hade upprättat en manuell verifikation, men nu jobbar inte jag i samma system som dig, så tyvärr så är jag inte rätt person att svara när det gäller den biten.
För att ha en tydlig bild av bokningen i efterhand så hade jag nog gjort en rad per händelse på verifikationen, men nu är jag i och för sig ganska petig när det gäller underlag och bokningarna. Man måste tänka på att någon ska kunna komma in i efterhand och förstå vad som har gjorts.
Hej @Fd medlem
Ser att du och @CarinaEsp har löst det mesta vilket är superbra. 🙂
Ville bara flika in eftersom du använder eEkonomi och då kan bokföra händelserna under Kassa och bankhändelser om du väljer Skattekontot som konto. I vårt skrivna hjälpavsnitt Matcha skatt- och bankhändelser beskriver vi mer ingående hur du gör rent programmässigt.
Ha en fin onsdag på er!
/My
Hej igen!
Det jag inte förstår om jag kan göra en verifikation och hur jag sedan matchar den.
För när man ska matcha den ska man ju välja en specifik bankhändelse och det kan man ju inte om man vill klumpa ihop dom till en verifikation.
Så kan man göra detta utan matcha mot varje specifik bankhändelse eller måste jag gå igenom alla bakåt i tiden?
Och kan man öppna en gammal redovisning som är låst ocvh rätta till det?
//Oscar
Du kan gå efter @CarinaEsp s förslag ovan och då slå ihop alla händelser, men då får du göra det via en manuell verifikation. Ta gärna hennes förslag på att upprätta en händelse per rad för att göra det så tydligt som möjligt också och glöm inte underlaget från ditt skattekonto. 🙂
När du gör den manuella verifikationen under Bokföring - Verifikationer så kommer du få en varning om att vi inte rekommenderar dig att bokföra på dessa konton manuellt utan att gå via Kassa och Bankhändelser, vilket också stämmer i vanliga fall. Denna gången kan du då bortse från varningen och gå vidare eftersom det gäller flera händelser i samma verifikation.
Ha en härlig tisdag!
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.