hej
jag upptäckte till min fasa att fg års skatteberäkning är fel då jag missat att dra av outnyttjat underskott .
tog upp underskottet i deklarationen men den är ju ändå fel då skatteskulden på tok för hög.
hur korrigerar jag detta i årets bokslut och måste en rättelsedeklaration skickas in för 2019 eller blir skatten korrekt iom att bokföringen korrigeras?Fått totalt hjärnsläpp...
Hej!
Sånt här är svårt för oss att hjälpa till med och jag rekommenderar att du istället tar kontakt med en redovisningskonsult som även kan se helheten i din bokföring och hjälpa dig på bästa sätt.
Har du ingen egen redovisningskonsult så kan du söka upp en på vår hemsida under HItta redovisningskonsult.
Ha en fin dag! /Tinna
Hejsan. Om du bokfört för hög skattekostnad i bokslutet men gjort rätt i deklarationen så justerar du helt enkelt det i bokföringen året efter. Berör då bara konto 2510 och 8910.
Skulle du däremot även deklarerat fel så skulle du gjort om deklarationen men rättat på samma sätt i bokföringen året efter.
Är beloppet väldigt stort så kan man möjligen nämna det i årsredovisningen året efter men man skall inte förändra något i kolumnen för föregående år utan allt rättas året efter. Lycka till!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.