Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ginzi_
MEDLEM

Redovisa frakten vid fakturering till ett EU land

Vid försäljning av varor till EU land beställde jag frakt hos transport företag. Nu fick jag fakturan för frakten och kommer att fakturera kunden för både varan och frakt. Ska faktura av frakt vara inklusive moms eller inte? Nästa fråga: ska frakten redovisas i en kostnadskonto eller försäljningskonto?

3 SVAR 3
Davor P1
CHAMPION

Du har en fraktkostnad som du skall betala.

Den skall in på konto 5710 - Frakter varudistribution

Kunden skall betala dina kostnader.3522 - Frakter EU Momsfri

Har kunden gett dig sitt VAT nummer? Då skickas allt som export UTAN svensk moms. Tänk bara på att du måste lämna in en kvartalsrapport till SKV för all export.

Har du INTE fått ett korrekt VAT nummer skall det räknas som försäljning inom Sverige och då är det svensk moms på försäljningen.

Glöm inte bort att kontrollera kundens VAT nummer för att försäkra dig om att den finns - mindre strul om man upptäcker sådant innan varan lämnar din hand...

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do 

Davor P
KalleK
MEDLEM

Hej Jag har en fråga i samma ämne
Vilket konto skall jag använda för frakt inom EU där kunden är privatperson och betalar svensk moms

Tittar jag på konto 3521 så är det ingen moms och används säkert för företagsförsäljning.

När det gäller varor så ser jag att konto 3056 har moms och förmodar att det är är att använda det även för privatpersoner 

Eller skall allt redovisas som försäljning i Sverige - både vara och frakt ?

 

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Jag ser att du frågat denna frågan i en annan tråd, där du fått svar som du kan kika på. 

Ha det fint!

 

Josefine