Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Olle M
MEDLEM

Registrera IBAN

För att kunna skapa en bankkoppling behövs ett IBAN-nummer. Tyvärr lyckas jag inte registrera detta. Jag går in via Kassa- och bankkonton. Då får jag en uppgift att jag ska registrera IBAN. Jag trycker på det alternativet. Där finns dock inte något fält för att ange IBAN. Vad är fel?

13 SVAR 13
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Olle M 

 

Välkommen som ny forummedlem. 

 

Dessa uppgifter lägger du in under Inställningar - Kassa- och bankkonton - markera ditt konto - Redigera - lägg in uppgifterna - Spara. När du sedan fakturerar en utländsk kund, kommer programmet med automatik att lägga till dessa uppgifter.

 

Om du redan har testat detta och inte får det att fungera så slå en signal till supporten så visar vi gärna i ditt program. 

 

Ha en fin dag.

/Tinna

Hej Tinna,

Jag vill egentligen göra en bankkoppling. Då kräver systemet ett iban-nummer. Bokstäver ("SE") går inte att ange så jag uteslöt dessa. Då kom jag vidare, men när jag trycker på Koppla ännu en gång kommer samma fråga om iban upp igen. 

Utlandstransaktioner är inte aktuellt.

/Olle

Hej

Du skall kunnan hitta bankens IBAN nummer inne på din internetbank, Du kan även kontakta din bank för hjälp med detta.
Iban numret är ett krav för att bankkopplingen skall fungera då det är ett internationellt nummmer för att identifiera ett bankkontonummer.

/Joachim

Olle M
MEDLEM

Ja självklart har jag tillgång till iban-numret! Frågan gäller alltså

1. Skapa en bankkoppling

2. Då kräver systemet Iban-numret, som inte går att registrera. 
Instruktionerna i programmet är mycket bra, men tyvärr loopar det mellan punkt 1 och 2 ovan. 

/Olle

Hej

Svårt att svara på detta i ett forum varför det inte går. Skulle föreslå att du ringer in till vår support så kan de guida dig steg för steg vilket blir betydligt enklare

0470-70 62 00

Här kan cacheminnet ha ställt till det. Nu visas även fältet för ibannumret. 

När jag till slut skulle aktivera bankkopplingen var iban-numret borta och det går inte att lägga till. Det gick bara den gången supporten var med på telefon. Frustrerad är förnamnet. Jag har testat med två olika webb-läsare. 

OlleM_0-1716317998547.png

Här går det inte att ange något iban-nummer.

Eller var det så att supporten gjorde så att det funkade just då? 

Hej

Jag ser att du valt ett kassakonto och tror att det kan påverka. Kan du prova att välja att lägga upp ett företagskonto istället.

Kassakonto är mer avsett för en kontantkassa dvs inte ett bankkonto.

/Joachim

Ja, äntligen! Tack för svar.

/O

Olle M
MEDLEM

Epilog.

Idag 12 juni finns äntligen bankkopplingen (det står i alla fall att den är aktiv). En resa på över en månad med diverse stopp

  1. Registrera IBAN-numret (tydligen ett handhavandefel av min företrädare)
  2. Nu var det ju inte så enkelt. Det behövs ett avtal med banken också. 
  3. Det visar det sig att banken behöver veta vilka som företräder föreningen (ja, självklart)
  4. Viss pappersexercis med banken. 
  5. Telefonsamtal med banken enligt deras rutin
  6. Avtal påskrivet. Nu ska det fungera enligt banken. Stämde tyvärr inte. Tjänsten måste aktiveras av banken först.
  7. För att gå vidare med Visma krävdes nu tvåstegsverifiering. Svårt att lista ut hur det går till.
  8. Ringer supporten nästa dag för att få till tvåstegsverifiering. Supporten lyckas inte heller (ringer en kompis). Till slut får vi till det. 
  9. Nu ska bankkopplingen fungera. Supporten håller handen. Jo det går att komma längre men lika förbaskat är bankkopplingen inaktiv. Supportärende skapas. (Orsaken är ju att banken inte gjort klart, men det förstår ingen av oss)
  10. Ny vecka, nya försök. Tvåstegsverifieringen har kommit i osynk. Kontaktar supporten som skickar en upplåsningskod. 
  11. Nu dyker ett mail upp från banken. "Vi har börjat med din bankkoppling". Hmmm
  12. Ny dag nya försök. Nu säger supporten att det ska fungera "i morgon". Blir ombedd att maila hur det går. Bra där!
  13. "I morgon" har blivit idag. Och se där bankkopplingen är nu aktiv. 

Visserligen har banken varit en tidstjuv och det är bra att de är petiga. Där har det inte varit några it-problem. Värre med Visma där it-problemen har påfallande många. En annan reflektion är att det är så svårt att hitta supportnumret. Från mobilappen är det jättelätt. Från datorn hittar jag inte någon självklar väg.

Även om det har varit många problem på resan har supporten varit hjälpsam, även om inte alla har nått ända fram. Kanske finns det en förböttringspotential som systemförvaltare och it-utvecklarna kan ta tag i.

Hej

Skulle föreslå att du skickar in detta diret via produktens sida för förbättringsförslag. ger större effekt än att det skall ligga i forumet.

Du hittar den sidan inne i själva produkten längst ner till vänster i menyn. 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdx1x7BscosIryJ8HREM15e-LULZDBiSmersZwnM4ohp1Qwtg/viewform

Joachim