Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sälja sina privata maskiner till mitt AB

Hej!

Jag har ett flertal maskiner som jag äger privat men som jag funderar på att sälja till mitt fåmansbolag - ett AB. Jag tänker mig att de ska stå som aktiekapital i bolaget. Maskinernas nyvärde överstiger dock aktievärdet på 25K. Maskinerna är värda; A 100 K, B 30 K och C 20 K.

 

Hur ska jag bäst tänka kring detta...

 

Idag använder företaget maskinerna utan kostnader - utan maskinerna kan inte företaget fungera så de är minst sagt viktiga 😉

 

Tusen tack i förskott 

Jens

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Att köpa in maskinerna kommer inte att påverka ditt aktiekapital. Det är som det är 25K.

 

Däremot kan du åtgärda (skatte-) problemet att maskinerna används utan kostnad i ABs verksamhet. Du kan köpa in maskinerna i företaget och börja göra avskrivningar som ställs mot dina intäkter.

 

Om du gör ett inköp ska du fastställa ett marknadsvärde på maskinerna. Att använda nypris kan vara riskfyllt då det kan uppstå ett överpris där mellanskillnaden kan betraktas och beskattas som lön och det är onödigt. Så ta fram ett rimligt marknadsvärde på maskinerna.

 

Inköpet bokförs:

Debet 1244 Arbetsmaskiner

Kredit 2893 Skuld till närstående

 

Vill du ta ut pengar för inköpet blir det:

Debet 2893

Kredit 1930

 

Om ett enskilt objekt understiger ett halvt prisbasbelopp kan du göra en direktavskrivning och byter då ut 1244 mot 5410 Förbrukningsinventarier för just det objektet. De som är bokförda på 1244 gör du planenliga avskrivningar på.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

RoffaK - Stort tack för din återkoppling - jag ska värdera maskinerna så att priset blir relevant.