Hej,
Ett aktiebolag som jobbar med kontantmetoden. jobbar med moms rapporterar en gång per år.
Köpt en maskin med ingående moms samma år sålde maskinen med utgående moms.
Jag har bokfört säljs enligt nedan
1240 minskat på total beloppet av maskinen
2611 utgåendemoms
7973 förlust vid sälj.
Utgående momsen nu stämmer ej med total försäljning.
Jag har läst om alternativ att boka mot två försäljnings konton men det var inblandat en kundfordring konto fast vi jobbar inte med kund eller leverantör bokning för vi använder kontantmetoden.
Hur kan jag bokföra eller rapportera utgående momsen så att det funkar med total försäljning och är rätt för skatteverket?
Tack för hjälpen.
Hej
För att kunna svara på hur det skall bokföras behöver jag ha lite ytterligare information av dig.
Behöver veta följande.
* Inköpspriset inkl moms
* Försäljningspriset inkl moms
* Om det är gjort några avskrivningar månadsvis på maskinen?
Återkom med denna information så kan jag ange hur du skall bokföra den försäljningen.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Inköpspris 850 000
Försäpris 720 000
Inga avskrivningar var gjort
Tack
Hej
Konteringen av försäljningen blir som på nedan bild om både inköps och försäljningspriset du specificerat var inklusive moms.
Då kommer även momsen som redovisas bli korrekt.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
Hej igen,
Tack för svaret.
Jag har skickat fel info ursäkta.
Jag har bokat så där
inköp av maskin
Debet 4010 863 140 kr
Debet 2641 215 785 kr
Kredit 1930 1078 925 kr
När maskinen var sålt, bokat enligt nedan
Kredit 3051 720 000 kr
kredit 2611 180 000 kr
debet 1930 900 000 kr
Kredit 4010 143 140 kr
Debet 7973 143 140 kr
Är ovan rätt?
Om inte helt rätt hur ska det vara enligt ovan siffror?
Jag tänkte boka enligt ovan så jag får rätt utgående moms jämfört med totalförsäljning i momsrapport men därefter var jag lite osäker när jag krediterade inköp kostnaden för att bok förlusten.
Tack igen för hjälpen.
Hej
Jag skulle rekommendera att du korrigerar både inköpet och försäljningen så de ser ut på detta sätt istället om maskinen som du sålt var en maskin du har använt i företaget. Gäller försäljningen en maskin som är inköpt för försäljning så skall det hanteras på ett helt annat sätt.
Inköpet rättar du till på följande sätt
Debet 1244 863 140 kr
Debet 2641 215 785 kr
Kredit 1930 1078 925 kr
Försäljningen justerar du på följande sätt
debet 1930 900 000 kr
Kredit 7970 720 000 kr
kredit 2611 180 000 kr
Kredit 1244 863 140 kr
Debet 7973 863 140 kr
Då kommer du få både inköpet av maskinen bokförd som en inventarie och försäljningen landar rätt så man ser att det blir en förlust på den.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Om jag bokar på det sättet, kommer det inte stämma utgående moms mot total försäljning i moms rapport.
Jag vill boka på ett sätt så att det stämmer mot total försäljning och utgående moms fast med kontantmetoden.
Tack
Hej
Det blir exakt samma moms om du bokför enligt min mall. Konto 7970 skall ha momskod 05 så du får den försäljningen i rätt fält i momsrapporten.
Joachim
Okej tack jag trodde att den är bara kostnadskonto eftersom det börjar med 7
Tack för hjälpen 🙂
Hej
Finns ett par undantag när det gäller kostnadskonton och intäkter. Det är när man som i detta fallet säljer en inventarie med förlust och när en kund inte kan betala sin faktura så det blir en kundförlust. Då används ett kostnadskonto med en momskod för försäljning.
Inga problem alls bara kul att kunna hjälpa till
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.