Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hanna P
MEDLEM

Samfällighetsförening som upptagit lån som sedan medlemmar ska betala av

Hej! Vi är en Samfällighetsförening som upptagit ett lån på 194 000 kr som jag bokfört enligt nedan:
D 1930: 194 000 kr

K 2340: 194 000 kr

När sedan amorteringen och räntekostnader ska betalas kvartalsvis kommer följande bokföring ske:
D 2340:  (amortering) 4850 kr

D 8410: (räntekostnader) 2000 kr

D 6570: (bankavgift) 15 kr

K 1930: Totalbeloppet på amortering och räntekostander + bankavgifter.

Nu till min fundering, det är medlemmarna som kommer betala in motsvarande belopp till föreningen (de ska stå för amortering, räntor och bankavgifter). Hur ska deras inbetalning bokföras?
Debet bank, men sedan?

Tacksam för svar! 

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Hanna P!

 

Mest troligt bör det som medlemmarna betalar in bokföras som intäkt och då på ett 3XXX-konto, förslagsvis 3890 med lämplig benämning. Om samfällighetsföreningen är momspliktig ska det tas ut moms på separata betalningar som görs av medlemmarna för föreningens förvaltning.

Mer information om detta hittar du på Skatteverket
 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne

Hej! Vi är inte momspliktiga, så det behöver jag inte ta hänsyn till.

Bör hela inbetalda beloppet från medlemmarna bokas mot 3xxx konto? eller ska jag på något sätt specificera Amortering, ränta och bankavgift) på olika konton?
Hur blir det i resultat och balansräkningen vid årsskiftet?

Hej igen!

 

Okej vad bra, då behöver du inte tänka på momsen. Även om ni tänker er att dessa intäkter används för att amortera lånet och betala räntan, så är detta inte något man bokför specifikt, utan detta blir föreningens intäkter som man sedan använder för att betala föreningens kostnader m.m. Så ni hanterar amorteringen och räntebetalningen av lånet för sig, och de medlemsavgifter ni får in blir intäkter som täcker de kostnader som finns i föreningen. Ingen speciell bokslutsverifikation görs vid årsskiftet gällande just detta, utan lånet bokförs alltså för sig och inbetalningarna från medlemmarna för sig. Så att bokföra inbetalningen från medlemmarna mot något 3XXX funkar utmärkt, utan att specificera att detta är tänkt för att täcka amortering m.m. i själva bokföringen. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hanna P
MEDLEM