Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

Sjuklön i EF

Hej !

Håller på att deklarera och upptäckte sen att jag glömt att lägga in sjukersättning i min Enskilda Firma. Skatten var ju dragen före utbetalning men ska ju tas upp Företaget om man har sin enda inkomst från företaget. Upptäckte då att, när jag lade in sjukpenningen på R44 , ett litet belopp på 11.892, så ökade min skatt med cirka 10.000 och då hade det ändå redan dragits drygt 3600 vid utbetalningen. Detta innebär då att jag betalt mer i skatt än jag fått. 10000+ 3600 = 13.600 och jag fick 11.892 till kontot. Jag undrar om jag gjort något fel men vad jag kan läsa ut så ska det tas upp på R44. 

 Bör nämnas att jag ligger över brytpunkten skattemässigt.  Jag har inte skickat in deklarationen ännu i hopp om att det är något jag gjort fel och som kan ändras.

10 SVAR 10
Göran A
UTFORSKARE

Du har lagt in rätt men skatten borde bara öka med ca 6.000 kr på sjukpenningen om du ligger över brytpunkten och sedan har du ju redan lagt 3.200 kr så det blir ca 2.800 kr extra. Måste vara någon annan ändring du gjort om skatten ökar  med 10.000 kr. Om du ligger över brytpunkten - utnyttjat du inte räntefördelning ? 

Ja det låter konstigt , blir ju en riktig Pomperipossa-effekt. Jag får gå igenom allt igen och se om något annat blivit ändrat. Har utnyttjat positiv räntefördelning också. Men jag får gå igenom allt igen ! 

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

När det gäller ersättning från Försäkringskassan gäller det att hålla tungan rätt i mun.

 

Om ersättningen redan är beskattad (man har dragit källskatt) så tas den upp under rubriken Inkomst av tjänst. Det kan du kontrollera om du gör deklarationen på nätet.

 

Längre ned under rubriken "Kontrollera" finns Övriga förtryckta uppgifter. Där lägger skatteverket ut belopp som ska redovisas som ersättning i näringsverksamheten. Finns där inget sådan belopp behöver du inte registrera något i ruta R44. Det är dessutom så att skatteverket automatiskt fyller i ruta R44 så att lägga in ett belopp själv är helt fel.

 

Kontrollera att din sjuklön är med under Inkomst av tjänst och låt det vara så.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Tack för tipsen , ska gå in och kolla på alla punkter och hoppas att det blir rätt !

Hej

 

Gör så men kom ihåg att ruta R44 sköter skatteverket om så i den ska du inte fylla i något själv.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Göran A
UTFORSKARE

Som svar på Raffakab - eftersom det bara finns inkomst av näringsverksamhet bör det ju inte finnas någon sjukpenning pga tjänst utan enbart av annat förvärvsarbete så något förtryckt belopp på INK 1 skall det inte finnas i detta fallet 

 

Hej, jag har nu kollat och jag har lagt in i bokföringssystemet, under rubriken " inkomster/utgifter, ej i kassabok och då kommer det upp på R44 och läggs ju därmed till på överskottet i Enskilda Firman. På Skatteverkets uppgifter så finns den  också med som inkomst av tjänst och nu när jag tittar så finns summan med i totala överskottet på näringsverksamheten och sen även med i det totala beloppet. Alltså kommer den med två gånger. Hur gör jag då, tar bort den i Vismas system så att den inte kommer med på R44 ?

 

Ja ligger den förtryckt under inkomst av tjänst (lite märkligt när du inte har någon anställning) på din huvudblankett så är det sjukpenning pga anställning och inte annat förvärvsarbete så då ska du inte ha med den i bokföringen och inte heller i R44.

kajo46
UTFORSKARE

Hej ! Håller på med avveckling av min Enskilda Firma och ska nu registrera AB och tänkte köra igång Aktiebolaget  efter halvårsskiftet. Har inget lager då jag håller på med musikproduktion. Däremot har jag musikutrustning, mixerutrustning och dylikt och dator naturligtvis. Hur gör man för att Aktiebolaget kan ta över dessa ? Finns det någon tidsgräns för när AB ska ta över eller går det att göra vid årsskiftet till exempel ? Har hört att man ska göra en " underprisöverlåtelse " men är osäker på hur det går till och vad det innebär. Kommer en sån överföring av inventarierna innebära en massa kostnader ? Har försökt att läsa men svårt att tolka riktigt vad det innebär och hur man gör ? Vem värderar inventarierna, till exempel. Känns ju inte riktigt att behöva betala mer pengar ( har ju redan betalt vid köpet ) bara för att man byter företagsform beroende på skattesituationen då man hamnat över brytpunkten. Om man har Enskilda firman kvar parallellt , vad händer då med inventarierna ?

Vet inte om frågan hamnat på rätt ställe men hoppas på svar ändå.

Hej @kajo46 

Du har fått svar på din fråga av min kollega Joachim i tråden Avveckla EF

 

Ha en fin dag

//Tinna